- Przejęcie obsługi linii zelektryfikowanych jest bardzo zaawansowane – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Damian Grabowski, prezes Arriva RP.
Od 15 grudnia br., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, Arriva RP przejmuje obsługę części linii zelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim. Przewoźnik ten wygrał wiosną przetarg na obsługę następujących odcinków: Bydgoszcz – Laskowice Pom. – granica województwa pomorskiego, Bydgoszcz – Wyrzysk Osiek – granica województwa wielkopolskiego, Toruń – Kaliska Kuj. – granica województwa łódzkiego oraz Toruń – Jabłonowo Pom. – granica województwa warmińsko-mazurskiego. Na mocy porozumienia pomiędzy Arrivą i Przewozami Regionalnymi utrzymane zostanie kursowanie bezpośrednich pociągów PR w relacjach Gdynia-Laskowice-Bydgoszcz (2 pary) i Bydgoszcz-Toruń-Iława-Olsztyn (także 2 pary, plus dodatkowo pociąg Bydgoszcz-Iława kursujący w piątki i niedziele). Na „kujawskich” odcinkach tych tras, Przewozy Regionalne kursować mają jako podwykonawca Arrivy.
Damian Grabowski mówi, że Arriva będzie dobrze przygotowana do realizacji przewozów na przejmowanych liniach. – Nasz proces przygotowania jest bardzo zaawansowany. W zasadzie skończyliśmy już rekrutację pracowników, właśnie przyjmujemy ostatnią grupę osób, które będą pracować jako członkowie drużyn konduktorskich. Tabor przeszedł naprawę rewizyjną, kończą się naprawy P4 składów MR/MRD – mówi prezes Arrivy.
Grabowski dodaje, że największym problemem jest w tej chwili kwestia organizacji przewozów na trasie Toruń – Kutno, a ściślej: na jego „łódzkim” odcinku. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zrezygnował bowiem z finansowania od początku 2014 r. przewozów na tym odcinku. Sprawa – mimo iż na zmianę decyzji próbują wpłynąć m.in. posłowie i samorządowcy – na razie utknęła w martwym punkcie i dużo wskazuje w tym momencie na to, że od stycznia pociągi Arrivy będą kursować nie w relacji Toruń-Kutno, lecz jedynie z Torunia do leżącej na granicy województw stacji Kaliska Kujawskie.
Zgodnie z kontraktem, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego użyczy Arrivie do realizacji kontraktu 4 jednostki elektryczne, czteroczłonowe ED72. Poza tym, ruch na liniach zelektryfikowanych ma się odbywać z wykorzystaniem dotychczas użytkowanego przez Arrivę, spalinowego taboru – przede wszystkim składów SA134 oraz MR/MRD. Kierownictwo Arrivy zapewnia, że to wystarczy do obsługi nowych relacji.
W najbliższym wydaniu papierowego „Rynku Kolejowego” zamieszczony zostanie artykuł, w którym szerzej opiszemy przejęcie przez Arrivę ruchu na liniach zelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim.