- Wierzę, że projekt ten może wypalić. A wiarę tę opieram na porozumieniu kilkunastu samorządów. To jest przykład bez precedensu, bo jeszcze niedawno każdy samorząd działał w pojedynkę, a do wyjątków należały sytuacje, że dwalub trzy osiągały porozumienie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wicemarszałek sejmu Cezary Grabarczyk nt. listu intencyjnego dotyczącego wykorzystania planowanej linii kolejowej Bełchatów - Wieluń wraz z linią obsługującą przyszłą eksploatację złoża węgla brunatnego "Złoczew", który wczoraj podpisano w Złoczewie (łódzkie).
- Wszystkie 15 samorządów widzi szanse w nowym szlaku komunikacyjnym, kolejowym. A jest to możliwe dzięki temu, że najpierw postanowiliśmy zbudować drogę ekspresową. Ta droga ekspresowa obudziła gospodarczo tę część województwa, która przez wiele lat była uśpiona. Gospodarze gmin sami jednak dostrzegają, że droga to nie wszystko. Teraz czas na kolej – mówi Grabarczyk.
Lokalne samorządy popisały wczoraj, 25 listopada w Złoczewie list intencyjny w sprawie utworzenia Złoczewskiej Strefy Inwestycyjnej oraz wykorzystania planowanej linii kolejowej Bełchatów-Wieluń wraz z linią obsługującą eksploatację złoża węgla brunatnego „Złoczew”. List podpisany przez samorządy został przekazany Witoldowi Stępniowi, marszałkowi województwa łódzkiego.
List intencyjny podpisali włodarze gmin: Brąszewice, Brzeźnio, Burzenin, Kleszczów, Klonowa, Lututów, Ostrówek, Sędziejowice, Widawa, Wieluń, Zduńska Wola i Złoczew oraz dwóch powiatów: sieradzkiego i wieluńskiego.
- Na spotkanie, po którym podpisano porozumienie, przybyło sporo osób, nie tylko samorządowców, ale także przedstawicieli województwa, parlamentu, którzy mogą stworzyć grupę wsparcia dla tego projektu. Tacy polityczni opiekunowie, którzy będą wspierać działania samorządowców, to również dobry znak. Jednak, jako że jest to bardzo duży infrastrukturalny projekt, to moim zdaniem kluczem do realizacji celu jest dobra współpraca pomiędzy samorządami. To wielkie wyzwanie ale też i szansa na aktywizację gospodarczą i nowe miejsca pracy – uważa wicemarszałek sejmu.
- O ile przy inwestycjach drogowych, oni się uaktywniają, o tyle kolej to transport zielony, przyjazny środowisku. W związku z tym przeciwników nie będzie, albo będzie ich niewielu. I nawet jeśli będą, to warto z nimi rozmawiać i popularyzować projekt pokazując właśnie pozytywne skutki dla środowiska i regionu – przekonuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wicemarszałek sejmu Cezary Grabarczyk.
- Idea zrodziła się z potrzeby gospodarczej. Jednak jak już linia powstanie, powinna być wykorzystywana dla przewozów pasażerskich. To dobry moment, aby planować i podchodzić do tematów tego typu inwestycji, bo w nowej perspektywie budżetowej będzie dużo środków z przeznaczeniem na kolej. W ostatnich latach w Polsce jedynie rehabilitujemy, odtwarzamy linie kolejowe. Pierwszym nowym odcinkiem było połączenie w Warszawie do lotniska Okęcie. I zaplanowano tunel pod Łodzią ze stacji Fabryczna do Łodzi Kaliskiej. Złoczew jest kolejnym – podsumowuje Grabarczyk.