Cezary Grabarczyk uważa, że inwestycja związana z budową dworca podziemnego Łódź Fabryczna rozwiąże w pewnej mierze problem zaszłości historycznych, jeszcze XIX-wiecznych, w wyniku sieć połączeń kolejowych w Polsce, a przez to – układ połączeń pasażerskich, jest w wielu wypadkach nieatrakcyjna dla podróżnych.
Grabarczyk, minister sprawiedliwości, a w przeszłości, w latach 2007-11, minister infrastruktury, był dziś gościem Kongresu Kolejowego w Łodzi. – Kolej to zielony transport, przyjazny środowisku. Unia Europejska wspiera rozwój transportu kolejowego w każdym sektorze. Łódź to nieprzypadkowe miejsce organizacji Kongresu Kolejowego. Tu realizowana jest największa inwestycja dworcowa w Polsce – zauważył Grabarczyk. – Ta inwestycja odwróci trend historyczny, że to zaborca decydował o kształcie polskiej kole. Inwestycje stworzą nowy system transportowy – dodał minister.
W konferencji prasowej zorganizowanej podczas Kongresu Kolejowego, wzięli udział, obok Grabarczyka i wicepremiera Janusza Piechocińskiego, także marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień i prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Stępień: ponad 700 mln zł na projekt ŁKA
– Ponad 700 mln zł zainwestowaliśmy w budowę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Oprócz tego wydano też ponad 2 mld zł na inwestycję w infrastrukturę kolejową w naszym regionie – zauważył marszałek Stępień, wymieniając w tym względzie m.in. budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, modernizację CMK na odcinku łódzkim, modernizację trasy Koluszki – Częstochowa czy też modernizację linii Łódź – Łowicz, w ramach której wyremontowano przystanki w 20 miejscowościach.
Stępień podkreślił też, że intencją władz woj. łódzkiego jest przede wszystkim, by Kongres Kolejowy odpowiedział m.in. na pytania, jak efektywnie organizować zintegrowany transport, jak integrować kolej z innymi środkami transportu w mniejszych miejscowościach, a także jak wykorzystać kolej do rozwoju Łodzi, która dzięki temu powinna wzmacniać swoją rolę jako ważnego ośrodka aglomeracyjnego.
Zdanowska: Kolej determinuje rozwój Łodzi
Na wzrost roli kolei w obsłudze Łodzi i regionu liczy też prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Nasze miasto jest największym kolejowym placem budowy w Polsce. Realizowane tu inwestycje, o takiej skali, nigdy w Polsce nie powstawały. Celem powinno być stworzenie w Łodzi centralnego dla całego kraju „hub'u”. Nie można zapominać, że w woj. łódzkim przecinają się dwa główne korytarze TEN-T przechodzące przez Polskę. To determinuje rozwój naszego miasta – powiedziała Hanna Zdanowska.
Wracając do Cezarego Grabarczyka. Zapytaliśmy byłego ministra infrastruktury, czy widzi szansę na to, by ważny fragment linii łączącej Warszawę z Łodzią, czyli odcinka pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Maz. zakończył się przed grudniową zmianą rozkładu jazdy. Do tej daty pozostało raptem kilka tygodni, a stan zaawansowania prac nie napawa optymizmem: np. tor dalekobieżny w kierunku Warszawy na znacznej części w ogóle nie zaczął jeszcze być kładziony. Grabarczyk uchylił się od jednoznacznej odpowiedzi. – Z deklaracji, które słyszałem od prezesów spółek, wynika że projekt Pendolino ma zostać wdrożony w terminie. Trzymam za to kciuki – powiedział Cezary Grabarczyk.
Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.