Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Grabarczyk: Budujmy KDP, by uwolnić przepustowość dla towarów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Grabarczyk: Budujmy KDP, by uwolnić przepustowość dla towarów
fot. ZMPSiŚ (zdjęcie ilustracyjne)
Budowa nowej infrastruktury dla szybkiej kolei pasażerskiej jest niezbędna, by usprawnić ruch towarowy – przekonywał podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Cezary Grabarczyk.

Były minister infrastruktury ocenił, że odsunięcie w czasie inwestycji w tzw. Linię Y było błędem skutkującym istotnymi problemami w prowadzeniu ruchu. Oprócz połączenia Warszawy z Wrocławiem niezbędne ma być także przedłużenie CMK, a w kontekście budowy portu kontenerowego w Świnoujściu – otwarcie alternatywnej trasy wzdłuż Odry. 

Czy istotnej części problemów komunikacyjnych kraju dało się uniknąć, kontynuując w okresie rządów PiS zaplanowane już wcześniej działania inwestycyjne? Zdaniem Cezarego Grabarczyka, byłego ministra infrastruktury i posła Platformy Obywatelskiej, a dziś szefa PO w regionie łódzkim, tak. Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przypomniał on, że jeszcze przed objęciem władzy przez partię Jarosława Kaczyńskiego przygotowane zostało studium wykonalności budowy kolei dużych prędkości, tzw. Y, które wymagało jednak pewnych poprawek. Według jego narracji dokument został wkrótce potem odłożony na półkę.

Zmiana przebiegu niekorzystna dla relacji południkowych


– Żałuję, że tego projektu nie udało się zrealizować w pierwotnym kształcie tym bardziej, że tzw. Y miał nie kończyć się w Poznaniu i we Wrocławiu. Były plany, by poprowadzić południową odnogę do Pragi i Drezna, a północną do Berlina – opisywał polityk.

W przeciwnym kierunku przewidziana miała zaś być rozbudowa o odcinki do Lublina i Rzeszowa oraz Białegostoku. Pierwotnie założony kształt inwestycji miał przy tym przynosić najwięcej korzyści: Grabarczyk określił późniejsze zmiany przebiegu trasy mianem okaleczenia. Przesunięcie punktu rozwidlenia spowodowało bowiem jego zdaniem likwidację możliwości uruchamiania szybkich pociągów w osi Jelenia Góra – Wrocław – Poznań – Szczecin.

Problemy polskiej kolei nie ograniczają się jednak do kwestii infrastrukturalnych – duże trudności przechodzi teraz spółka PKP Cargo. Były minister przekonywał, że przedsiębiorstwo wciąż walczy o swoje dalsze istnienie i może przetrwać, jeśli przeprowadzona zostanie jego gruntowna restrukturyzacja. Przypomniał także, że przewoźnik przechodził taki proces już wcześniej – w latach 2009 – 2011, a więc podczas prezesury Wojciecha Balczuna. – Potrafił on w porozumieniu z załogą zredukować koszty – ocenił szef łódzkich struktur PO.

Inwestycje w porty muszą pociągać za sobą prace na kolei


–PKP Cargo wozi dziś mniej, ale to nie znaczy, że przewozy kolejowe w Polsce spadły – podkreślał Cezary Grabarczyk. Ocenił, że aby wspierać rozwój rynku, państwo powinno aktywniej włączyć się w proces kształtowania taryf za dostęp do infrastruktury. Jednocześnie konieczne są jego zdaniem dalsze działania podnoszące standard sieci kolejowej i punktów styku z innymi gałęziami transportu, w tym w portach.

–Jestem zwolennikiem budowy portu kontenerowego w Świnoujściu, ale musimy uwalniać przepustowość konwencjonalnych linii kolejowych, budując szybkie trasy, które obsłużą ruch pasażerski – dodał. Wśród inwestycji, które są konieczne dla poprawy warunków przewozów towarowych, Grabarczyk wymienił nie tylko wspomnianą już linię Y, ale też przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ, w rejon Trójmiasta. 

– Powinniśmy już myśleć też nad alternatywnymi szlakami równoległymi do Odry – sugerował. Magistrala Nadodrzańska ma bowiem okazać się ważnym korytarzem przyjmującym towary z portu w Świnoujściu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Trwa rozliczanie opóźnionej modernizacji E20 pod Terespolem

Infrastruktura

Trwa rozliczanie opóźnionej modernizacji E20 pod Terespolem

Kasper Fiszer 05 września 2024

Niemiec (Track Tec): Przyspieszyć inwestycje kolejowe

Infrastruktura

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Pozostałe z wątku:

Trwa rozliczanie opóźnionej modernizacji E20 pod Terespolem

Infrastruktura

Trwa rozliczanie opóźnionej modernizacji E20 pod Terespolem

Kasper Fiszer 05 września 2024

Niemiec (Track Tec): Przyspieszyć inwestycje kolejowe

Infrastruktura

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5