Coraz gorzej wyglądają perspektywy dla środkowego odcinka kolejowej "Zakopianki" pomiędzy Suchą Beskidzką a Chabówką. Powtórzony przetarg przyniósł jeszcze droższe oferty niż pierwszy. Kosztorys dwukrotnie przekroczyła nawet... własna spółka PKP PLK.
W marcu 2019 roku, po ponad pół roku rozważań nad ofertami na prace na linii 98 Sucha Beskidzka – Chabówka
PKP PLK unieważniła postępowanie. Najtańszą ofertę złożyło w nim należące do samej PLK przedsiębiorstwo PNiUIK. Pisaliśmy wtedy, że zaproponowana kwota 482 mln przekracza kosztorys (317 mln zł brutto)
jedynie o połowę. Rzeczywistość jest bowiem taka, że w wielu przetargach kosztorysy przekroczone są dwukrotnie.
Gra w karty z własną spółkąW kwietniu PKP PLK ogłosiła przetarg ponownie. W porównaniu z pierwszym postępowaniem, skrócono termin realizacji z 55 miesięcy do 46 miesięcy. Ponadto w zamówieniu stworzono opcję. Część prac (roboty budowlane na krótkim odcinku od km 33,858 do 35,313 na linii 98 i od -0,334 do km 0,700 na linii 99) wyłączono do opcji. Kosztorys ogólny pozostał bez zmian (316,7 mln zł); sam zakres podstawowy wyceniono na 276 mln złotych brutto.
Oferty tym razem złożyło siedmiu wykonawców. Najniższą ofertę ponownie złożył PNiUIK z grupy PKP PLK. Tyle że tym razem opiewa ona na aż 641,5 mln złotych brutto, w tym 557,6 mln złotych za zakres podstawowy. Oznacza to, że kosztorys został tym razem przekroczony nie o połowę, a dwukrotnie, natomiast cena za pełny zakres modernizacji linii podskoczyła o 160 mln złotych. I jest to – przypomnijmy – oferta złożona przez własną spółkę PKP PLK. Pozostałe oferty są wyższe, najdroższy tym razem Budimex proponuje 751,8 mln zł za zakres podstawowy i 858,6 mln zł za pełną realizację.
Remont – przerwa – remont
Rozstrzygnięcia trudno się spodziewać, bo jak sprawdziliśmy w ostatniej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, budżet na prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane kosmetycznie skorygowano (z 934 mln do 933,551 mln złotych). Oznacza to najprawdopodobniej dalsze odwlekanie remontu środkowego odcinka połączenia Skawina – Zakopane. Tymczasem prace na sąsiednich odcinkach już trwają i coraz bliżej realizacji jest kuriozalna perspektywa, w której linia Chabówka – Zakopane zostanie zamknięta od razu po trwającym teraz remoncie, bo nie będzie do niej dojazdu.