Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Gorzów: Stanowcze „NIE” dla likwidacji tramwajów!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Gorzów: Stanowcze „NIE” dla likwidacji tramwajów!
Pomysły takie, jak ten płynący z Gorzowa Wlkp., gdzie władze miasta nie wykluczają rozebrania jednej z linii tramwajowych, trzeba wypalać gorącym żelastwem – uważa Paweł Rydzyński.

W największym skrócie: w sporządzonym właśnie planie transportowym dla Gorzowa Wielkopolskiego opracowano kilkanaście różnych modeli zmian funkcjonowania sieci tramwajowej w mieście. Większość zakłada naturalnie jej rozbudowę, ale jeden z wariantów przewiduje m.in. likwidację trasy tramwajowej na osiedle Piaski. Prezydent Gorzowa nie ukrywa, że jest zwolennikiem tego pomysłu – podkreśla zresztą, że aby zlikwidować trasę na Piaski, nie potrzebuje wniosków z planu transportowego. Argumenty za likwidacją to m.in. wysokie koszty ewentualnego remontu trasy, prawdopodobna konieczność wyłączenia jej na kilka lat z powodu planowanej budowy ciepłociągu, a także niekorzystne, zdaniem prezydenta, położenie trasy, która kończy się de facto przed osiedlem (zabudowa zaczyna się za pętlą tramwajową).

Jeśli chodzi o koszty remontu – doświadczenia, z ostatnich kilku lat, chyba wszystkich polskich miast posiadających komunikację tramwajową nie pozostawiają chyba wątpliwości, że Unia Europejska nie szczędzi grosza na rozwój komunikacji szynowej wewnątrz miast.

Co do ciepłociągu… Niech za komentarz wystarczą słowa szefa klubu radnych PO w Gorzowie, wypowiedziane na antenie jednej z miejscowych rozgłośni. Radny powiedział tak: - Za wiele lat moje wnuki mogą się zapytać: Dziadku, mieliście wielkie pieniądze na rozwój linii tramwajowych. A wy zlikwidowaliście linię na Piaski. Co mu odpowiem? Że ciepłociąg kładliśmy? Z pieniędzy unijnych będziemy korzystać przez sześć lat i można chyba zrobić i ciepłociąg i tramwaje.

Natomiast argument o tym, że linia tramwajowa kończy się przed osiedlem (i należy ją rozebrać dlatego, że nie ma fizycznej możliwości jej przedłużenia) jest dowodem niezwykle krótkowzrocznego myślenia o transporcie zbiorowym. Prognozy GDDKiA wskazują, że w najbliższych dwóch dekadach nastąpi podwojenie liczby samochodów w Polsce. Likwidacja komunikacji szynowej – nawet jeśli, tak jak na Piaskach, spełnia ona swą rolę połowicznie – prowadzić będzie prostą drogą do zakorkowania miasta.

Dlatego też, jeśli nie ma możliwości technicznej, by rozbudowywać komunikację szynową, to przynajmniej trzeba do maksimum wykorzystać potencjał tego, co jest. Pod tym mianem należy rozumieć zarówno modernizację istniejącej infrastruktury, jak i rozwój skomunikowań pomiędzy tramwajem i autobusami rozwożącymi podróżnych od pętli tramwajowej w głąb osiedli. Akurat układ pętli Piaski znakomicie nadaje się do zbudowania tam nowoczesnego, zintegrowanego węzła, umożliwiającego przesiadanie „drzwi w drzwi”.

Trwa obecnie odbudowa linii tramwajowej z Bytomia do Świętochłowic, którą lekką ręką kilka lat temu rozebrano. Unia nie szczędzi pieniędzy i na takie przedsięwzięcia. Pytanie tylko, czy było sens iść po rozum do głowy kilka lat za późno, zamiast móc wydać teraz te same pieniądze na inne palące inwestycje transportowe?

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5