Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gorzów: Bez unijnych pieniędzy nie będzie remontu estakady

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
17-03-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gorzów: Bez unijnych pieniędzy nie będzie remontu estakady
Już dwukrotnie informowaliśmy o zamieszaniu w związku z terminem modernizacji estakady w Gorzowie. I po raz kolejny musimy do tematu wrócić, ponieważ lubuski wojewoda, ministerstwo i zarządca infrastruktury przesyłają sprzeczne komunikaty nie tylko jeśli chodzi o termin remontu, ale nawet jeśli chodzi o stan estakady.

Przypomnijmy: w sierpniu 2013 roku sukcesem rozmów z zarządem spółki PKP PLK w sprawie przeprowadzenia modernizacji estakady chwalił się lubuski wojewoda Jerzy Ostrouch. Wspólnie z Józefem Matuszczakiem dyrektorem szczecińskiego oddziału PKP PLK ogłosili, że modernizacja zakończy się w 2016 roku, a PKP PLK zabezpieczyła na realizację inwestycji ponad 100 mln zł.

Jednak na początku marca Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało „Rynek Kolejowy”, że 2016 rok to termin nie zakończenia, a rozpoczęcia robót budowlanych. Co gorsza, wciąż nie jest pewne finansowanie inwestycji. W odpowiedzi Urząd Wojewódzki przesłał do redakcji stanowisko w którym zapewnia... że estakada zostanie wyremontowana jeszcze w 2016 roku. – Projekt jest przygotowywany, pieniądze zaplanowane, remont estakady kolejowej w Gorzowie będzie realizowany – zapewnił Bogdan Mucha, pełnomocnik wojewody lubuskiego ds. infrastruktury transportowej. Urząd Wojewódzki poinformował też, że obiekt obecnie zagrożony jest katastrofą budowlaną, remont jest konieczny, w innym razie estakada wyłączona będzie z ruchu kolejowego.

Jaka katastrofa?

Po odpowiedzi z urzędu wojewody ponownie wystąpiliśmy o stanowisku do MIR i PKP PLK. Jak się okazuje, o zagrożeniu katastrofą PKP PLK nie ma pojęcia. – Z decyzji nałożonych przez nadzór budowlany nie wynika, iż estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim „jest zagrożona katastrofą budowlaną”. Z decyzji tych nie wynika także, że nadzór budowlany ma zamiar zamknąć estakadę przed 2016 r. – zapewnił Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.

– Estakada jest pod stałą kontrolą techniczną prowadzoną przez pracowników PLK, którzy posiadają stosowne uprawnienia budowlane. Kontrole te potwierdzają także, że żadna część estakady nie jest zagrożona „katastrofą budowlaną” – dodał Wolny. Na dowód dobrego stanu estakady przypomniał, że obecnie pociągi pasażerskie poruszają się na całej długości obiektu z prędkością 60 km/h

Modernizacja, jeśli…

Zarówno PKP PLK, jak i ministerstwo nie zgadzają się też z tezą wojewody, że modernizacja estakady w najbliższym czasie jest pewna. Oba źródła podkreślają, że to możliwe tylko, jeśli uda się to sfinansować ze środków unijnych. Do tego daleka droga – najpierw musi być gotowa dokumentacja, które przygotowuje Transprojekt Gdański, a potem PLK spróbuje zgłosić inwestycję w ramach tzw. projektu horyzontalnego  dot. poprawy stanu technicznego obiektów inżynieryjnych.

Przy okazji ministerstwo przypomina, że Pierwotnie zakładano, że modernizacja zostanie ujęta w Lubuskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2007-2013, ale to lubuski marszałek nie zgodził się na to rozwiązanie. Dlatego studium modernizacji PKP PLK przygotowała własnym sumptem – i to tylko ten etap widniał kiedykolwiek w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych.

Dwugłos w PKP PLK

W harmonogramie prac nad estakadą, jaki otrzymaliśmy od PKP PLK, ponownie znajduje się potwierdzenie, że 2016 rok to najwcześniejszy termin rozpoczęcia robót budowlanych – tylko jeśli projekt zostanie dofinansowany, i nie będzie opóźnień podczas przygotowywania dokumentacji, wniosku o dofinansowanie, ani przetargu na dokumentację. Same prace mają trwać 18 miesięcy, czyli zakończą się w 2017–2018 roku. Zbigniew Wolny poinformował również, że nie ma żadnych planów dotyczących elektryfikacji linii.

Śledząc kolejne odpowiedzi wojewody, szczecińskiego oddziału PKP PLK, centrali tej samej spółki, oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju można zacząć się zastanawiać, czy na pewno chodzi o ten sam obiekt? W jednej wersji – zagrożona katastrofą budowlaną konstrukcja, która w każdej chwili może zostać zamknięta, ale już jest 100 mln złotych na jej modernizację, który potrwa do końca 2016 roku. W drugiej – prędkość eksploatacyjna 60 km/h na całej długości, i modernizacja od 2016 roku – o ile będą unijne pieniądze. Dlaczego nie można uzgodnić jednej wersji, nawet w ramach tej samej spółki?

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych

Infrastruktura

Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych

inf. pras. 13 sierpnia 2018

Modernizacja estakady w Gorzowie minęła półmetek [zdjęcia]

Fotorelacje

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

Tabor i technika

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2014

Łódź: Estakada niezgody

Zintegrowany transport

Łódź: Estakada niezgody

Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl 19 lipca 2014

Zobacz również:

Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych

Infrastruktura

Kraków: Pierwszy fragment konstrukcji nowych estakad kolejowych

inf. pras. 13 sierpnia 2018

Modernizacja estakady w Gorzowie minęła półmetek [zdjęcia]

Fotorelacje

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

Tabor i technika

Wojewoda wciąż obiecuje remont estakady w Gorzowie

jm, Rynek Kolejowy 10 marca 2014

Łódź: Estakada niezgody

Zintegrowany transport

Łódź: Estakada niezgody

Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl 19 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5