Do budowy nowoczesnego systemu radiowej łączności polskich pociągów szykują się światowi giganci: fińsko-niemiecki Nokia Siemens Networks, austriackie konsorcjum firm Kapsch i Nortel i chiński Huawei. Niedawno koleje duńskie wybrały tego pierwszego producenta jako jedynego dostawcę systemu GSM-R. Czy PKP PLK pójdzie ich śladem?
Rynek Kolejowy: Jak w tym momencie wygląda łączność na polskiej kolei, a jak się ona zmieni po instalacji systemu GSM-R i ECTS?
Aneta Górecka, wiceprezes ds. sprzedaży w Nokia Siemens Networks w Polsce: W chwili obecnej na kolei używanych jest wiele systemów łączności. Są to przede wszystkim systemy analogowe, funkcjonujące w ramach danej organizacji. Wprowadzenie GSM-R umożliwi, jeśli taka będzie wola grupy PKP S.A. ujednolicenie łączności kolejowej. Pozwoli to przyspieszyć komunikację, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. System ten usprawnia przeplyw informacji tak, aby podążały one rownolegle do wszystkich osob odpowiedzialnych za podjęcie odpowiednich działań. Zastąpi on obecnie funkcjonujący "łańcuszek połączeń".
A jak tę zmianę odczuje zwykły pasażer?
Wprowadzenie systemu ERTMS (GSM-R + ETCS poziom 2) to niezbędny czynnik do wprowadzenia kolei dużych prędkości. Wiąże się to zazwyczaj ze zwiększeniem punktualności i częstotliwości ruchu pociągów, pozwalając zarazem na duzo bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury kolejowej. Dodatkowo GSM-R stanowi platformę, na której można zaoferować dodatkowe usługi ułatwiajace życie pasażerom i poprawiające komfort podróży. Przykładem może tu być choćby: automatyczne uaktualnianie informacji o nadjeżdżających pociągach.
Nokia i Siemens razem? Jak to się stało, że dwie takie firmy rozpoczęły współpracę na rynku łączności dla kolei?
Nokia Siemens Networks powstała w kwietniu 2007 z połączenia działów infrastruktury sieci telekomunikacyjnych Nokii i Siemensa, stając się jednym z trzech największych dostawców infrastruktury telekomunikacyjnej na świecie. W naszym portfolio zawierającym najbardziej zaawansowane technologie dla sieci komórkowych i stałych, nie mogło też zabraknąć rozwiązań dla kolei. Nokia Siemens Networks jest jednym z twórców technologii GSM-R, jeśli weżmiemy pod uwage fakt, że Siemens opracował standard GSM-R we wczesnych latach 1990-ych. Jako pierwsi na świecie dostarczyliśmy pierwsze pilotażowe i komercyjne sieci GSM-R.
Niedawno PKP PLK ogłosiły przetarg na dotyczący budowy infrastruktury systemu GSM-R w Polsce. Co Nokia Siemens Networks zaproponuje w tym przetargu. Czy rozwiązania przewidziane na polski rynek będą się różnić o tych w zastosowanych w innych krajach Europy?
Nokia Siemens Networks zaproponuje sprawne wdrożenie technologii, sprawdzonej w innych krajach Europy, wraz ze wsparciem lokalnych, polskich ekspertów znających sie nie tylko na technologii ale także całej gamie usług związanych z wdrażaniem GSM-R. Dla zapewnienia wymaganego przez PLK tempa wdrożenia systemu niebagatelne znaczenie będzie miał fakt, że nasza firma ma w Polsce światowe centrum kompetencyjne systemu GSM-R. Uważamy, że zdecydowanie przyspieszy to choćby wprowadzanie specyficznych dla PLK ustawień i funkcjonalności systemu. Również to centrum pozwoli nam zaoferować utrzymanie i operowanie systemem, które wymagane jest w wyżej wymienionym przetargu
Czym produkty oferowane przez Nokia Siemens Networks różnią się od rozwiązań konkurencji np. Kapscha, Nortela czy chińskiego Huawei?
Nokia Siemens Network to zdecydowany światowy lider w zakresie systemu GSM-R. Na naszej technologii bazuje już 26 klientów w 18 krajach na świecie. Uznanie dla dotychczasowych wdrożeń, jak też i ciągłe prace nad jego modernizacją w dalszej przyszłości prowadzące do jego przekształcenia w system LTE, potwierdza również ostatnia decyzja kolei duńskich, które wybrały nas na jedynego dostawcę systemu GSM-R w Danii. Każde z naszych wdrożeń potwierdza nie tylko niezawodność naszego systemu (wymagania są to zdecydowanie wyższe niż dla standardowych systemów komunikacyjnych stosowanych przez operatorów) ale i umiejętność jego szybkiego wdrożenie, a co najważniejsze funkcjonowanie w oparciu o odpowiednie standardy europejskie z dostępnymi systemami sygnalizacji w pociągach.