PKP PLK zamierzają wyjść naprzeciw postulatom mieszkańców Góry Kalwarii oraz okolic. Podczas modernizacji linii 12 przy nowym, dwutorowym moście prawdopodobnie powstanie kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę. Dodanie jej do projektu ma nie wpłynąć na termin zakończenia inwestycji.
– Trwają rozmowy z lokalnymi samorządami dotyczące przystosowania jednego z chodników technologicznych do potrzeb ruchu pieszych lub pieszych i rowerzystów. Aktualnie nasza dokumentacja przetargowa zakłada maksymalne możliwe poszerzenie chodnika technologicznego – ujawnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Spotkanie z przedstawicielami zainteresowanych gmin ma odbyć się jeszcze w pierwszej połowie grudnia. Przyszłe porozumienie zarządcy infrastruktury z samorządami będzie regulowało nie tylko kwestię współpracy przy budowie, ale też późniejszego utrzymania chodnika i prowadzących do niego dróg.
Bez zmian w harmonogramie. Koniec za 4 lata
Przedstawiciel PKP PLK przekonuje, że związane z kładką zmiany w projekcie nie byłyby na tyle istotne, by wydłużyć cały proces inwestycyjny. – Zakładamy rozwiązania wpisujące się w aktualny harmonogram inwestycji, który zakłada oddanie obiektu do użytkowania w roku 2028 – mówi w wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Jakubowski.
Kiedy można spodziewać się wiążących decyzji w tej sprawie? – Spodziewamy się uregulowania kwestii budowy ścieżki w najbliższych miesiącach, ale decyzje co do samej budowy nie pochodzą wyłącznie od PLK SA – zastrzega zarządca infrastruktury. Dokładnego zakresu technicznego jeszcze nie ustalono, nie można więc na razie określić kosztu budowy kładki.
Przez Wisłę po dwóch torach
Przypomnijmy: PKP PLK zdecydowanie sprzeciwiają się pomysłowi pozostawienia obecnego mostu z lat 50. ubiegłego wieku i wykorzystania go w roli kładki pieszo-rowerowej. Przez długi czas spółka odmawiała też wygospodarowania miejsca na kładkę przy planowanej nowej przeprawie. Postawa inwestora w tej ostatniej sprawie uległa jednak – jak widać – zmianie.
Obecny most w Górze Kalwarii jest jednym z wąskich gardeł na dwutorowej przeważnie linii 12: od czasu budowy linii przeprawa była jednotorowa. Ogłoszenie przetargu na modernizację odcinka Góra Kalwaria – Kępa Gliniecka wraz z budową nowego, dwutorowego mostu ma nastąpić
jeszcze w tym roku. Inwestycja ma być dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Modernizacja sąsiednich odcinków uzyskała już
dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Na linii po modernizacji
planuje się wznowienie ruchu pasażerskiego, zawieszonego poprzednio na całym odcinku Skierniewice – Łuków w roku 2000.