Partnerzy serwisu:
Kongres Kolejowy

Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KONGRES KOLEJOWY
Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy
Fot. PKP Intercity
- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków - zaznaczył Tomasz Gontarz, członek zarządu, PKP Intercity SA w debacie "Kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.

Przeprowadzone we wrześniu badanie na grupie 1000 pasażerów kolei, których zapytano o kwestie z ekologią i jak postrzegają kolej jako ekologiczny środek transportu, wykazało, że 3/4 grupy respondentów ma świadomość tego, że kolei jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu.

Osiem razy mniej emisji niż transport lotniczy

- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków. Kolei pasażerska jest ekologiczna, ponieważ powoduje trzy razy mniej emisji CO2 niż indywidualny transport samochodowy i osiem razy mniej niż transport lotniczy. To mówią dane dotyczące emisyjności tego środka transportu. Prognozujemy, że ten trend, wraz z wchodzeniem nowych grup konsumentów na rynek, będzie coraz mocniejszy - stwierdził Gontarz.

Członek zarządu PKP Intercity SA zapewnia, że wspiera mocno program "Zielona Kolej", o którym szerzej rozmawiano w całej debacie podczas drugiego dnia Kongresu Kolejowego 2020. - Dla nas inwestycje o charakterze ekologicznym nie są inwestycjami stricte wizerunkowymi, ale to są inwestycje o stopie zwrotu. Inwestujemy w ekologię, bo to nam się opłaca i dzięki temu oszczędzamy - podkreślił Gontarz.

PKP Intercity SA wdraża aktualnie trzy zaawansowanie działania związane z ekologią. - Pierwsze to jest olicznikowanie lokomotyw. To pozwala nam dowiedzieć się, ile konkretna lokomotywa zużywa energii. Dzięki temu możemy zapłacić konkretną sumę naszemu dostawcy. To nam znacznie ogranicza koszty energii elektrycznej - wyjaśniał Gontarz. Drugie z wspomnianych wyżej działań to "Eco-driving", czyli taki sposób prowadzenia pojazdów, żeby zużywały jak najmniej energii, przy zachowaniu parametrów związanych z rozkładem jazdy. - To też nam daje konkretne oszczędności - ujawnił gość debaty.  Trzecie działanie, które będzie systematycznie wdrażane, dotyczy paneli fotowoltaicznych na stacjach postojowych, tak żeby czerpały energię z odnawialnych źródeł energii. - To są programy, które robimy tu i teraz. Wymagają pewnych sum na inwestycje, ale one nam się zwracają - zapewnił Gontarz.

Kolej staje się transportem na miarę XXI wieku

Czy PKP Intercity SA obawia się "Zielonego Ładu", forsowanego przez Unię Europejską? - Uważam, że to jest wielka szansa dla kolei jako całości oraz przewoźników kolejowych. Nie obawiamy się tego - zaznaczył gość debaty, przypominając jednocześnie, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu kolej traktowano jak relikt dziewiętnastowieczny, który trzeba ograniczyć, zlikwidować bądź zezłomować, jak to odnosiło się do taboru. - Obecnie widzimy, dzięki trendom związanym z niskoemisyjnością, że kolej staje się transportem na miarę XXI wieku. Mam nadzieję, że oprócz samych deklaracji związanych z ograniczeniem emisyjności w stosunku do obszaru transportu jako całości, to pójdą także na to konkretne środki z Komisji Europejskiej, które będzie można zadysponować do tego, aby ten transport stał się bardziej ekologiczny. Mam tu na myśli środki chociażby na odnowienie taboru kolejowego, bądź dodatkowe środki na modernizację infrastruktury kolejowej - podsumował Gontarz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5