Rada Nadzorcza PKP Cargo zgodziła się na wniesienie do PKP Cargotabor Usługi aportu w postaci majątku dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna, przejętej przez grupę w październiku 2021 r. Decyzja ta oznacza wypełnienie podpisanego we wrześniu ubiegłego roku listu intencyjnego z Agencją Rozwoju Przemysłu i Polskim Taborem Szynowym.
Majątek po FWG to 33 hektary gruntów z halami fabrycznymi o powierzchni 4 ha oraz układem bocznic o łącznej długości torów 7,5 km. Wartość nieruchomości oraz ruchomości oszacowano na 29 764 375 zł netto. Przeniesienie prawa jego własności na PKP Cargotabor Usługi to pierwszy krok do realizacji postanowień
listu intencyjnego z 14 września 2022 r. Sygnatariusze – PKP Cargo ARP oraz PTS – chcą skonsolidować w Grupie ARP potencjał taborowy, wznawiając naprawy i produkcję wagonów w Gniewczynie. W tym celu ARP ma sfinansować zakup fabryki od PKP Cargo przez PTS.
– Kapitał zakładowy PKP CTU w kwocie 28.336.000,00 zł zostanie pokryty wkładem niepieniężnym o wartości 29.764.375,00 zł, z czego kwota 1.428.375,00 zł zostanie przekazana na kapitał zapasowy w formie agio – uszczegółowiono w komunikacie giełdowym. PKP Cargo pozostanie jedynym udziałowcem, a liczba jego udziałów wzrośnie do 28.366 udziałów o wartości nominalnej 1000 zł każdy.
PKP Cargo kupiły FWG od poprzedniego właściciela – słowackiej spółki Forespo –
w październiku 2021 r. za 7,38 mln euro brutto. Nowy właściciel podpisał też z Greenbrier Wagony Świdnica
list intencyjny w sprawie współpracy techniczno-technologicznej przy uruchamianiu produkcji wagonów w Gniewczynie. Przewoźnik zapowiadał wykorzystanie fabryki do produkcji wagonów na własne potrzeby, a także
na zewnątrz. Choć zapowiadano przystosowanie zakładu do wznowienia produkcji na przełom 2022 i 2023 r., koniecznych prac nawet nie rozpoczęto, a wspomniane porozumienie z września ubiegłego roku oznaczało zmianę koncepcji.
Więcej o historii fabryki można przeczytać
tutaj.