fot. Mariusz82, domena publicznaPociąg na trasie dawnej MKD
Gmina Krasne sprzedała część taboru dawnej Mławskiej Kolei Dojazdowej. Dwie lokomotywy trafiły do Stacji Muzeum, jeden wagon – do PTMKŻ. Samorząd wciąż dysponuje kilkoma pojazdami pozostającymi w relatywnie dobrym stanie technicznym. Na razie szanse na wznowienie przewozów wydają się jednak niewielkie, a ewentualne plany dotyczą bardzo krótkiego odcinka trasy.
Od momentu wyłączenia jej ze struktur Polskich Kolei Państwowych mławska wąskotorówka funkcjonowała jedynie epizodycznie. Podejmowane próby wznawiania jej kursowania, choćby wyłącznie w formacie turystycznym, nie przyniosły trwałych efektów i obecnie dawna Mławska Kolej Dojazdowa jest nieczynna. Właścicielem części jej taboru była gmina Krasne, na terenie której znajduje się fragment nieczynnego szlaku. Samorząd w tym roku sprzedał jednak unieruchomione pojazdy.
Część pojazdów trafiła do muzeum
Stołeczna Stacja Muzeum (która zarządza także skansenem i wąskotorówką w Sochaczewie) kupiła rumuńską lokomotywę Lxd2 znajdującą się wcześniej w Krasnem. – Uzyskana kwota to 35 tys. zł – mówi Grzegorz Małkowski z Urzędu Gminy w Krasnem. Nieco więcej, bo 45 tys. zł, ta sama instytucja zapłaciła za inną maszynę Lxd2 – o numerze 293, która jest wpisana do rejestru zabytków, a dotychczas stacjonowała w Przasnyszu. Spalinowóz SM02-126 za 18,5 tys. zł nabyła firma Pat-Pol z Aleksandrowa Kujawskiego, zaś towarowy wagon kryty trafił do Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych (kwota transakcji to nieco ponad 5 tys. zł).
Gmina wciąż jest właścicielem taboru wąskotorówki – sprzedane nie zostały parowóz Px48 (eksponat muzealny) i dwa spalinowozy Lxd2 (oba do gruntownego remontu). Na stanie UG Krasne pozostają też dwa rumuńskie wagony serii Bxhpi (również do gruntownego remontu), dwa wagony turystyczne w stylu retro (jeden do remontu, a jeden w stanie określanym przez samorząd jako dobry), pług odśnieżny typu 802S (stan dobry), a także cztery czteroosiowe wagony towarowo-bagażowe (jeden w stanie dobrym, reszta nadaje się do remontu). Są też cztery wagony-platformy (tylko jeden w stanie dobrym), wagon do chemicznego odchwaszczania torów (do remontu) oraz trzy wagony-transportery (stan dobry), a poza tym jedna drezyna motorowa (stan dobry).
Do wznowienia ruchu niezbędne jest wsparcie zewnętrzne
– Obecnie nie posiadamy odpowiednich zezwoleń na użytkowanie torowiska – zastrzega jednak nasz rozmówca. Nawet pojazdy, które mogłyby wyjechać na szlak, są więc aktualnie nieczynne. Samorząd prowadzi natomiast prace konserwacyjne. Czy w przyszłości można spodziewać się wznowienia przewozów?
Nawet jeśli do tego dojdzie, pociagi będą wykorzystywać najprawdopodobniej tylko krótki fragment dawnej sieci. – Przy wsparciu finansowym z innych instytucji byłaby możliwość uruchomienia ruchu turystycznego na odcinku ok. 1,8 km – stwierdza Grzegorz Małkowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.