Wydaje się stosunkowo mało prawdopodobne, by województwa lubuskie i dolnośląskie wspólnie wyremontowały fragment linii kolejowej nr 14 pomiędzy Głogowem a Żaganiem. Samorząd drugiego ze wskazanych regionów ma bowiem inne priorytety dotyczące środków dostępnych w przyszłej perspektywie UE. Będzie on przeznaczać fundusze w pierwszej kolejności na linie przejęte od PKP SA, które będzie trzeba kompleksowo wyremontować przed wznowieniem przewozów.
W kwietniu informowaliśmy na naszych łamach o
wstępnych założeniach finansowania remontu nieczynnego w ruchu pasażerskim fragmentu linii kolejowej nr 14 biegnącego z dolnośląskiego Głogowa do lubuskiego Żagania. Samorząd województwa lubuskiego wskazał bowiem możliwość dotowania prac z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021 – 2027. Modernizacja zdegradowanej infrastruktury miałaby pozwolić na wznowienie obsługi trasy przez pociągi regionalne. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zastrzegł przy tym, że do inwestycji z pewnością nie dojdzie, jeśli podobnych działań nie podejmie samorząd województwa dolnośląskiego.
Priorytetem finansowanie remontów infrastruktury własnejTen nie wyklucza uruchomienia pociągów regionalnych, jeśli ostatecznie stanowiska obu województw będą zbieżne, a stan infrastruktury ulegnie poprawie. Finansowanie prac remontowych ze środków, którymi dysponować będzie UMWD, jest jednak niepewne. – Nie zostały jeszczcze zakończone prace nad kształtem Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2021 – 2027. Nie jest zatem rozstrzygnięte, czy w kolejnym okresie programowania możliwe będzie przeznaczenie środków finansowych z RPO na prace na infrastrukturze kolejowej – tłumaczy Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
Nasz rozmówca stwierdza więc, że obecnie nie jest możliwe złożenie jednoznacznej deklaracji dotyczącej ewentualnego wsparcia działań dotyczących nieczynnego fragmentu linii nr 14. Zwraca on też uwagę, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego prowadzi obecnie prace mające doprowadzić do przejęcia ok. 400 km tras kolejowych. Proces ich rewitalizacji będzie wymagał finansowania ze źródeł zewnętrznych. – Potencjalnie dostępne w RPO 2021 – 2027 środki finansowe na realizację kolejowych projektów infrasturkturalnych będą zatem w pierwszej kolejności kierowane na prace rewitalizacyjne na infrastrukturze będącej własnością województwa dolnośląskiego – zapowiada przedstawiciel władz regionu.
UMWD: Uzasadnione jest finansowanie krajoweMichał Nowakowski zaznaczył przy tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe mogą zmodernizować dolnośląski odcinek linii nr 14 ze środków krajowych lub z krajowego programu operacyjnego. – Znajduje to uzasadnienie jako kontynuacja trwających i przygotowywanych prac rewitalizacyjnych dla linii nr 14 pomiędzy Łodzią a Głogowem. Oznaczałoby to odtworzenie dawnego ciągu komunikacyjnego ważnego również w ruchu towarowym pomiędzy centralną Polską a Niemcami – ocenia rzecznik dolnośląskiego marszałka.
Wydaje się więc, że do ewentualnego porozumienia samorządów dotyczącego wspólnego finansowania remontu jest daleko. Bez zaangażowania UMWD nie dojdzie też do przywrócenia przewozów na lubuskim odcinku Żagań – Niegosławice.