Zbliża się otwarcie trasy Ełk – Giżycko – Korsze po modernizacji i elektryfikacji. Możliwość jej obsługi przez elektryczne zespoły trakcyjne nie przełoży się na razie na zwiększenie skali ruchu regionalnego. Samorząd nie planuje bowiem zmieniać liczby uruchamianych tam pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały niedawno, że
w czerwcu tego roku pociągi będą mogły wrócić na odcinek Ełk – Giżycko, a w grudniu pojadą także z Giżycka do Korsz. Mazurski fragment linii kolejowej 38 Białystok – Głomno – granica państwa przechodzi właśnie opóźnioną modernizację połączoną z jego elektryfikacją. Tym samym zakończy się realizacja planów podjętych jeszcze w okresie PRL, a przejazd z Olsztyna do Białegostoku będzie możliwy bez konieczności zmiany trakcji na spalinową.
Pociągi elektryczne dopiero po otwarciu całej trasy
Nie przełoży się to jednak na istotne zmiany w ofercie połączeń regionalnych. Ta ma bowiem pozostać na dotychczasowym poziomie przynajmniej do grudnia 2026 r. Do tego czasu obowiązuje bowiem kontrakt zawarty przez województwo z Polregio, a samorząd nie zamierza dokonywać w nim zmian w zakresie liczby zamawianych pociągokilometrów.
Region potwierdza natomiast, że będzie wykorzystywał na trasie przez Giżycko tabor elektryczny. – Stanie się to jednak dopiero po oddaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe do eksploatacji całej linii Ełk – Korsze. Dopiero wówczas będzie dostępna sieć elektryczna – tłumaczy Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Do Giżycka skierowane zostaną użytkowane już w regionie jednostki.
Rozszerzenie oferty możliwe za dwa lata
Aktualnie z Giżycka do Korsz autobusy zastępcze Polregio odjeżdżają pięć razy dziennie. Należy zatem spodziewać się, że po kompleksowej przebudowie infrastruktury dotychczasowa częstotliwość zostanie zachowana. Na razie nie wiemy, w jakich relacjach pojadą zamawiane przez UMWWM kursy, również w tym zakresie pasażerowie nie powinni jednak spodziewać się rewolucji. Przed rozpoczęciem modernizacji możliwy był bezpośredni dojazd do Olsztyna i Ełku.
Elektryfikacja linii 38 będzie skutkować uwolnieniem części wykorzystywanego tam dawniej taboru spalinowego. Czy dojdzie więc do rozszerzenia oferty na pozostałych liniach niezelektryfikowanych regionu? – Jednostki te już zostały skierowane na inne trasy, np. Braniewo –
Olsztyn – Chorzele – Ostrołęka – stwierdza samorząd. Ewentualne zmiany w obsłudze regionu mają być możliwe od roku 2027, gdy wejdzie w życie nowa umowa o świadczenie usług publicznych w pasażerskim transporcie kolejowym.