Konsorcjum z udziałem Siemens Mobility podpisało umowę z egipskim Narodowym Urzędem ds. Tuneli (NAT) na stworzenie szóstego co do wielkości systemu kolei dużych prędkości na świecie. Oznacza to praktycznie potrojenie kontraktu uzyskanego w zeszłym roku. Udział Siemens Mobility w projekcie rośnie w związku z tym do ogromnej kwoty 8,1 mld euro.
We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy, że konsorcjum Siemens Mobility wraz z Orascom Construction i The Arab Contractors podpisały umowę z egipskim Narodowym Urzędem ds. Tuneli (NAT), organem rządowym podlegającym egipskiemu Ministerstwu Transportu,
na budowę jednej trzeciej (660 km z planowanych prawie 2000 km) nowego systemu kolejowej. Teraz to samo konsorcjum informuje, że obejmie całość realizacji projektu. Udział Siemens Mobility w łącznym kontrakcie wynosi 8,1 mld euro.
Egipt uzyska szósty co do wielkości system szybkiej kolei na świecie
Jak czytamy w komunikacie, sieć szybkiej kolei o długości 2000 km połączy 60 miast w całym kraju, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 230 km/h. Oznacza to, że około 90% Egipcjan będzie miało dostęp do tego nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego. Dzięki przejściu na transport kolejowy, w pełni zelektryfikowana sieć zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 70 procent w porównaniu z obecnym transportem samochodowym lub autobusowym, co dodatkowo wesprze wysiłki Egiptu w przekształcaniu swojej mobilności w bardziej zrównoważoną. Wraz z partnerami w zakresie robót budowlanych, firmami Orascom Construction i The Arab Contractors, Siemens Mobility zapewni kompleksowe usługi pod klucz w zakresie projektowania, instalacji, uruchomienia i konserwacji całego systemu przez 15 lat.
Egipska sieć kolei dużych prędkości będzie się składać z trzech linii:
• Pierwsza linia to 660-kilometrowa trasa łącząca miasta portowe Ain Sokhna nad Morzem Czerwonym z Marsa Matrouh i Aleksandrią nad Morzem Śródziemnym.
• Druga linia o długości około 1100 kilometrów będzie przebiegać między Kairem a Abu Simbel w pobliżu granicy z Sudanem, łącząc to wielkie miasto z rozwijającymi się ośrodkami gospodarczymi na południu.
• Trzecia linia będzie miała długość 225 km. Połączy ona obiekty archeologiczne światowego dziedzictwa w Luksorze z Hurghadą nad Morzem Czerwonym. Ponadto to połączenie kolejowe znacznie poprawi wydajność i zrównoważony rozwój transportu towarów i materiałów między portem w Safadze a miejscowościami położonymi w głębi lądu.
W związku z budową sieci kolejowej konsorcjum ma utworzyć bezpośrednio do 40 tys. miejsc pracy w Egipcie, a dodatkowo 6,7 tys. u egipskich dostawców oraz pośrednio w całej gospodarce egipskiej.
Velaro, Desiro i Vectrony
Aby wyposażyć całą sieć kolejową, Siemens Mobility dostarczy pociągi oparte na swoich sprawdzonych platformach, obejmie to:
• 41 ośmiowagonowych pociągów dużych prędkości Velaro,
• 94 czterowagonowe zespoły pociągów regionalnych Desiro o dużej pojemności,
• 41 lokomotyw towarowych Vectron.
Na wszystkich trzech liniach Siemens Mobility zainstaluje bezpieczny i niezawodny system sygnalizacji oparty na technologii Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) Poziom 2, a także system zasilania, który zapewni wydajną i ciągłą dostawę energii – czytamy.
Siemens Mobility zapewnia, że dostarczy swoje najnowsze produkty i platformy cyfrowe, które zoptymalizują działanie pociągów, infrastruktury kolejowej i podsystemów w całej sieci. Cyfrowa aplikacja Railigent zostanie wykorzystana do kompleksowego zarządzania majątkiem i utrzymaniem, aby zagwarantować najwyższą dostępność. Cyfrowe składy umożliwią płynne procesy od identyfikacji problemów do ich usunięcia. Rozwiązania w zakresie automatycznego wydawania biletów, cyfrowej stacji i zarządzania energią pomogą sprostać wyzwaniom związanym z przepustowością i wydajnością na stacjach.
– Nowa zelektryfikowana sieć kolejowa stanowi konsolidację owocnej współpracy w dziedzinie infrastruktury i będzie cennym uzupełnieniem egipskiego systemu transportowego, wyznaczając początek nowej ery dla systemu kolejowego w Egipcie, Afryce i na Bliskim Wschodzie – powiedział prezydent Egiptu Abdel Fattah El-Sisi cytowany w komunikacie. – Możliwość zapewnienia Egiptowi nowoczesnego, bezpiecznego i niedrogiego systemu transportowego, który zmieni codzienne życie milionów Egipcjan, stworzy tysiące miejsc pracy i zmniejszy emisję CO
2 w transporcie, jest dla nas zaszczytem. Projekt ten nie tylko przyczyni się do wzrostu gospodarczego, ale także umożliwi Egiptowi dokonanie skoku naprzód w dziedzinie transportu kolejowego. Dzięki naszym najnowszym technologiom w zakresie taboru kolejowego, sygnalizacji i usług serwisowych, Egipt będzie dysponował szóstą co do wielkości i najnowocześniejszą siecią kolei dużych prędkości na świecie – powiedział Roland Busch, prezes Siemens AG.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy współpracować z Ministerstwem Transportu, aby na nowo wyobrazić sobie przyszłość transportu w Egipcie. Rozległa sieć szybkiej kolei o długości 2000 km połączy 60 miast i umożliwi około 500 milionów przejazdów rocznie. Połączy ona kraj jak nigdy dotąd, przyczyni się do walki z zanieczyszczeniem środowiska i globalnym ociepleniem, a także zapewni skuteczną i niezawodną metodę przemieszczania towarów. Wspólnie z naszymi partnerami stworzymy od podstaw kompletną i nowoczesną sieć kolejową, która będzie wzorem dla całego regionu, jak stworzyć zintegrowany, zrównoważony i nowoczesny system transportowy – dodał Michael Peter, CEO Siemens Mobility.