Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Geblewicz o zakupie pociągów hybrydowych: Koszulka lidera zobowiązuje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Geblewicz o zakupie pociągów hybrydowych: Koszulka lidera zobowiązuje
Fot. UMWZMarszałek Olgierd Geblewicz z modelem pociągu Impuls wystawionym na aukcję WOŚP
Zachodniopomorskie ogłosiło rewolucyjne plany zakupu pierwszych w Polsce pociągów dwutrakcyjnych. Marszałek województwa Olgierd Geblewicz wyjaśnia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przyczyny takiego kierunku działań. – Decyzja była trudna, ale czujemy na sobie koszulkę lidera w jakości taboru kolejowego, a to zobowiązuje – mówi marszałek.

Skąd pomysł na zamówienie spalinowo-elektrycznych pociągów dwutrakcyjnych (zwanych potocznie hybrydowymi)? – W naszym województwie wciąż jest wiele linii niezlektryfikowanych, a część z nich nazwałbym nawet kluczowymi, jak na przykład Goleniów – Kołobrzeg. Obecnie bezpośrednie połączenia do Kołobrzegu ze Szczecina mogą obsługiwać tylko jednostki spalinowe, które jednak pod siecią trakcyjną są mniej efektywne ekonomicznie i produkują dodatkowe zanieczyszczenia. Tak więc nasze intencje są – na równi – zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne – podkreśla w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Olgierd Geblewicz.

Lider nowoczesnego taboru

Pomysł zakupu pojazdów dwutrakcyjnych pojawił w urzędzie marszałkowskim rok temu. Decyzja o podjęciu zamówienia, jakiego jeszcze w Polsce nie realizowano, budziła obawy również w zarządzie województwa. – Czujemy ciężar koszulki lidera, bo nigdzie w Polsce nie jeżdżą tak nowoczesne pojazdy jak u nas. Dlatego to na nas spada ciężar testowania nowych technologii – uważa Geblewicz.

Czy na wybór technologii spalinowo-elektrycznej, a nie np. akumulatorowej lub wodorowej miała wpływ oferta polskich producentów? – Mamy dobre doświadczenia z polskimi producentami – przyznaje marszałek. Pojazdy wodorowe były brane pod uwagę, ale jak tłumaczy, wymagają one rozbudowanej infrastruktury i specjalistycznej obsługi.

Marszałek podkreślił, że ponieważ na rynku tego typu pojazdy to wciąż nowość, zamówienie zostało skonstruowane w sposób ostrożny – dwa pojazdy plus opcja na dziesięć kolejnych. Celem jest oczywiście pełna realizacja zamówienia. – Podobnie postąpiliśmy z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, a ostatecznie zrealizowaliśmy praktycznie całe zamówienie – przypomina. Gospodarz województwa przyznaje, że taka konstrukcja zamówienia jest mniej korzystna dla producentów taboru. – Ale jeśli ktoś ma dobry produkt, to dajemy mu w ten sposób szansę – zaznacza.

Pomorze Zachodnie pożegnało się z najstarszymi EN57; teraz będzie sprzedawać zmodernizowane EN57AL

Żeby ziścił się scenariusz pełnego zamówienia za ponad 240 mln zł (netto), nie wystarczy jednak wypełnienie założeń przez same pojazdy. Kluczowe będzie zapewnienie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. – Jesteśmy jednak na przełomie dwóch perspektyw, więc jeśli nie pozyskamy dofinansowania z perspektywy finansowej 2014–2020, powinno być to możliwe z kolejnego budżetu Unii – zauważa Geblewicz.

Województwo zapowiadało już przed dwoma laty sprzedaż zmodernizowanych stosunkowo niedawno pociągów EN57AL. Jak wyjaśnia marszałek, "hybrydy" mają je częściowo zastąpić, dając jednocześnie większą elastyczność w dysponowaniu taborem np. w przypadku wyłączeń czy objazdów. Zarząd województwa podjął strategiczną decyzję o sprzedaży EN57 przed kosztownym przeglądem poziomu P4 i zainwestowanie w nowy tabor.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5