Wszystkie z 30 lokomotyw marki General Electric, które zakupiła Ukrzaliznycia, jest już na Ukrainie. Część z nich będzie teraz zabudowywana osprzętem już na Ukrainie.
To, że część prac na większości lokomotyw TE33AC zostanie wykonanych na Ukrainie, gwarantował kontrakt zawarty między stroną ukraińską i amerykańską. Obecnie 10 z 30 spalinowozów przechodzi takie prace w Kriukiwskiej Fabryce Wagonów. Wcześniej skompletowano w niej 15 pojazdów, a 5 pierwszych dotarło na Ukrainę jako pojazdy „wzorcowe”, w pełni skompletowane w USA.
Lokomotywy pełnią już służbę w rejonie Mariupola, Melitopola i Mikołajowa. W stosunku do starych pojazdów pamiętających jeszcze czasy Związku Radzieckiego, mają charakteryzować się większą mocą, wyższą prędkością maksymalną i znacznie niższymi kosztami eksploatacyjnymi, co przekłada się z kolei na wyższe dzienne przebiegi (540 kilometrów w stosunku do 360 dla starego taboru). W informacji prasowej mówi się o oszczędności paliwa rzędu od 20 do 30% względem starych pojazdów, dla takiego samego obciążenia.
Umowa na dostawę lokomotyw została
podpisana 23 lutego 2018 roku. Polskie firmy także starały się o zdobycie tego kontraktu.