Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-03-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Patryk Wrona, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą
Wrocławianie nie chcą Metrobusu, ale magistrat tak. Czy Metrobus jest istotnie właściwszym rozwiązaniem niż tramwaj? Nad odpowiedzią zastanawia się Patryk Wrona, ekspert ds. transportu pasażerskiego we Wrocławiu.

W ostatnich tygodniach w mediach można zaobserwować wzmożone działania urzędników w celu wypromowania Metrobusu jako środka transportu bardziej przystającego do potrzeb mieszkańców Nowego Dworu. Z drugiej strony przeciwko wypowiadają się aktywiści miejscy, Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia (TUMW), specjaliści z Politechniki Wrocławskiej, a także sami mieszkańcy. Już nie tylko lokalna prasa, ale nawet ogólnopolskie media wspominają o „awanturze” i „sporze” władz z aktywistami miejskimi i mieszkańcami osiedla. Wymiana zdań powoli przesuwa się w stronę politycznych przepychanek, a ucierpieć na tym mogą najbardziej zainteresowani – pasażerowie.

Z danych udostępnianych przez urzędników wynika, że „Metrobus” to nazwa dla wydzielonego pasa autobusowo-tramwajowego, do którego być może zostanie zakupiony tabor hybrydowy lub elektryczny. Takie pojazdy są wymagane do uzyskania możliwie dużej dotacji ze środków unijnych.

Jako wzór stawiany jest BRT (Bus Rapid Transit – szybki transport autobusowy), powstały w latach 70. w Ameryce Południowej. W chwili obecnej mniej lub bardziej rozwinięte systemy są obecne w prawie 190 miastach na świecie, 56 miastach Europy, w tym 20 we Francji, a 14 w Wielkiej Brytanii. Niektóre z nich w swojej nazwie mają słowo „Metrobus”, mające wywoływać skojarzenia z metrem, jednak nie jest to określenie systemu, a jedynie nazwa handlowa. Linii oznaczonych „złotym standardem BRT” jest zaledwie siedem, sześć w Ameryce Południowej, jedna w Ameryce Środkowej.

Pasażerów nie interesuje tak naprawdę czy dane rozwiązanie jest tańsze czy droższe. Pasażerowie są zainteresowani sprawnym, pewnym, szybkim, czystym i niedrogim transportem publicznym. Pomimo swojej pozornej nieelastyczności i wad, transport szynowy wciąż cieszy się większym poparciem mieszkańców. Równocześnie rozwiązanie to jest także promowane zarówno przez specjalistów, jak i przez ruchy społeczne. W długoletnim rozrachunku, łączącym ekonomię, środowisko, koszty społeczne – to tramwaj wypada lepiej. Patrząc jednak w perspektywie czteroletniej – Metrobus jest lepszy, bo tani. Co nie znaczy automatycznie, że to naprawdę jest najlepsze rozwiązanie. Na papierze wyliczenia Urzędu wyglądają bardzo atrakcyjnie, jednak nikt nie gwarantuje ich poprawności, ani nikt nie gwarantuje, że Metrobus „nagle” nie podrożeje. Dla stabilności oferty przewozowej mieszkańcy powinni zabiegać o tramwaj, który przyniesie więcej korzyści. Są przykłady miast, gdzie Metrobus jest zastępowany przez Metro i tramwaj, nawet jeśli koszty są większe (Kurytyba, Ottawa).

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Zintegrowany transport

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Roman Czubiński 26 lutego 2021

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?

Zintegrowany transport

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?

Witold Urbanowicz 25 września 2019

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 14 stycznia 2015

Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 11 lutego 2015

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Zintegrowany transport

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

jd, Transport-publiczny.pl 06 maja 2015

Metrobus przegrywa z tramwajem

Zintegrowany transport

Metrobus przegrywa z tramwajem

Jakub Dybalski, Rynek Kolejowy 09 sierpnia 2015

Zobacz również:

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Zintegrowany transport

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Roman Czubiński 26 lutego 2021

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?

Zintegrowany transport

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?

Witold Urbanowicz 25 września 2019

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 14 stycznia 2015

Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 11 lutego 2015

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Zintegrowany transport

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

jd, Transport-publiczny.pl 06 maja 2015

Metrobus przegrywa z tramwajem

Zintegrowany transport

Metrobus przegrywa z tramwajem

Jakub Dybalski, Rynek Kolejowy 09 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5