Jak informuje portal trojmiasto.pl, niedługo przystanek SKM Gdynia Cisowa przejdzie lifting. W najbliższych latach SKM planuje także remonty na kilku innych przystankach, choć na razie trudno powiedzieć, skąd wziąć na to pieniądze.
Zgodnie z informacjami portalu, wprawdzie prace w Cisowej nie będą tak zaawansowane jak niedawno zrealizowane remontu na Żabiance-AWFiS czy we Wrzeszczu, ale obejmą swym zakresem większość infrastruktury pod kątem wizualnym. – Źródła finansowania tej inwestycji pochodzą z Funduszu Kolejowego oraz środków własnych spółki, w tym pochodzących z obejmowania udziałów w spółce przez miasto Gdynia. Inwestycja nie jest współfinansowana ze środków unijnych – informuje w rozmowie z portalem trojmiasto.pl Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM.
Wykonawca robót w systemie „projektuj i buduj” będzie musiał przede wszystkim wyburzyć istniejące pochylnie oraz zbudować w ich miejsce windy. Wzdłuż wszystkich schodów będą natomiast wykonane specjalne rowki do łatwego prowadzenia roweru. W przejściu podziemnym wymienione zostanie oświetlenie oraz skute zostaną płytki ceramiczne. Nie zastąpi ich jednak bardziej szlachetna okładzina, a graffiti. Na peronie planuje się przełożenie istniejącej nawierzchni celem przywrócenia jej odpowiednich spadków. Wiata będzie oczyszczona, odmalowana i uszczelniona. Tu także planuje się wykonanie nowego oświetlania. Pojawią się również wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej wraz z systemem komunikatów głosowych. Zadaszenia w obrębie schodów zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami. Cały przystanek zyska również system monitoringu.
Wszystkie prace wykonane muszą być do 30 kwietnia 2015 r. O wyborze wykonawcy decyduje kryterium najniższej ceny.
To nie są wszystkie planowane przez SKM inwestycje peronowe. Jak już informowaliśmy, w tym roku spółka planuje, ze środków własnych, sporządzić dokumentację przebudowy peronów w Gdyni Chyloni i Rumi Janowie. Z kolei modernizacja peronów na stacji Gdynia Orłowo oraz przystankach Gdynia Stocznia, Gdynia Grabówek, Gdynia Leszczynki i Rumia Janowo była zgłoszona do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Dla Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta, jednak nie znalazła się na ostatecznej liście ZIT, podobnie zresztą jak wiele innych projektów kolejowych, w tym – przedłużenie linii SKM 250 o odcinek Rumia-Wejherowo i modernizację Dworca Podmiejskiego SKM w Gdyni Gł.
Środki na realizację tych zadań będą zatem najprawdopodobniej poszukiwane albo w innych działaniach w obrębie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, albo w ogólnokrajowych unijnych programach pomocowych (przede wszystkim w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”).
Więcej