Na terenie zajezdni tramwajowej w Gdańsku Wrzeszczu brakuje miejsca na nowe tramwaje, gdyż… część torów przeznaczono na parking dla pracowników. Władze Gdańska informują, że sytuacja poprawi się w momencie, gdy sprzedane zostaną wagony stare wagony 105 Na. Właśnie został ogłoszony przetarg na ich sprzedaż.
Na początku stycznia lokalne media podały, że na razie tylko 1 z 5 tramwajów Pesy typu Jazz Duo przyjechał do Gdańska w terminie. Pozostałe cztery zjawią się dopiero w drugiej połowie stycznia. „GW” podała, że odbiory pojazdów przeprowadzane są w Bydgoszczy, bo w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca.
Przedstawiciele ZKM Gdańsk tłumaczyli, że jest to spowodowane nadmiarem wagonów typu 105 Na i że właśnie szykowany jest przetarg na sprzedaż części z nich. Okazuje się jednak, że przyczyna tłoku w gdańskich zajezdniach to nie tylko nadmiar skasowanych „stopiątek”.
Pracownicy nie mieli gdzie parkować, więc parking zrobiono w zajezdni
Na fragmencie torowiska w zajezdni we Wrzeszczu powstał bowiem parking dla pracowników ZKM. Potwierdza to Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. – Na terenie zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu powstał parking. Nastąpiło to w momencie, kiedy zostały zlikwidowane miejsca parkingowe dla samochodów wzdłuż zajezdni na ulicy Wita Stwosza. Powstała tam ścieżka rowerowa. Nasi pracownicy nie mieli gdzie parkować, więc wydzielono część zajezdni na miejsca postojowe dla samochodów – powiedział „RK” Antoni Pawlak.
Zaprzeczył jednocześnie informacjom, które dotarły do nas nieoficjalnie, że parking powstał pod presją związkowców. – Mogą tam parkować wszyscy pracownicy, nie tylko członkowie związków – oświadczył.
W poniedziałek ogłoszony został przetarg na sprzedaż 32 sztuk wagonów 105 Na, będących własnością ZKM: 28 kompletnych i 4 częściowo zdekompletowanych. – Sukcesywnie, w miarę odbiorów wagonów przez nabywcę, będzie przybywać miejsc dla nowych tramwajów. Dodatkowo na terenie zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu prowadzona jest modernizacja, w ramach której również powstaną m.in. nowe miejsca postojowe dla tramwajów – mówi Antoni Pawlak.
Wszystkie zakupione tramwaje Pesa Jazz Duo mają się pojawić w Gdańsku pomiędzy 15 i 20 stycznia. Z kolei w drugiej połowie roku do Gdańska ma dotrzeć 16 używanych niemieckich tramwajów N8C, zakupionych w Kassel. Pierwsza partia N8C (46 sztuk z Dortmundu, stąd tramwaje te powszechnie określa się mianem „dortmundów”) pojawiła się w Gdańsku przed Euro 2012.
Zakupy „Jazzów” i „dortmundów” są związane z uruchomieniem, w drugiej połowie 2015 r., linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa, z odnogą do ul. Myśliwskiej. Na obu tych krańcach nie będzie tradycyjnej pętli, lecz jedynie przejście rozjazdowe. Jest to pierwsza sytuacja w Gdańsku od 1908 r., że kraniec trasy tramwajowej nie będzie posiadał pętli.
40 lat „stopiątek” w Gdańsku
Mimo tych inwestycji, „stopiątki” nadal będą stanowić część parku taborowego ZKM Gdańsk. Co ciekawe, w marcu 2015 r. przypada 40. rocznica włączenia do ruchu w Gdańsku tego typu tramwajów.