Miasto Gdańsk sprzedało fragment terenu z bocznicą kolejową, po której jeździły pociągi do zakładu należącego do hutniczego giganta ArcellorMittal. Doprowadziło to w roku 2018 do rozebrania toru kolejowego oraz w efekcie zablokowania obsługi zakładu transportem kolejowym. Na szczęście strony doszły do porozumienia.
W listopadzie 2018 roku o przedziwnej sytuacji do jakiej doszło w Gdańsku Kokoszkach poinformował nas czytelnik. Lokomotywa należąca do PKP Cargo natknęła się wówczas na płot ustawiony w poprzek torów kolejowych. Sytuacja powtórzyła się w kolejnych dniach, a PKP Cargo o tym, że nie może zrealizować przewozu poinformowało służby oraz Urząd Transport Kolejowego (UTK). Przewoźnik wyjaśniał wówczas, że wg „naszej wiedzy tory leżą tu przynajmniej od 40 lat, regularnie uruchamiamy tu pociągi”.
Pociągi jeździły, miasto twierdziło, że jest inaczej
Wkrótce okazało się, że nowy właściciel terenu, czyli spółka HMT Polska właściciel producenta przenośnych toalet Toi Toi nabył działkę od miasta. Przedstawiciel władz miejskich informował wówczas, że na jej terenie znajdowały się „fragmenty nieużywanej infrastruktury kolejowej niestanowiącej własności PKP SA ani żadnej ze Spółek Grupy PKP”. Szerzej o sprawie pisaliśmy w tekście pt.
Gdańsk sprzedał bocznicę kolejową. Tor zdemontowano, wagony utknęły.
Nie jest jasne, dlaczego urzędnicy nie wiedzieli o jeżdżących po bocznicy pociągach, które stale tu kursują, ani dlaczego o tory, „niestanowiące własności PKP SA ani żadnej ze spółek grupy PKP” pytano wyłącznie PKP.
Na początku roku 2019 postępowanie w tej sprawie wszczął UTK.
Jest porozumienieZ przesłanego do naszej redakcji oświadczenia przedstawiciela Polskiego Centrum Mediacji wynika, że HMT Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, TOI TOI Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach zawarły 28 stycznia ugodę definitywnie kończącą spór dotyczący rozebrania w 2018 roku fragmentu toru kolejowego numer 200.
„W ramach ugody należący do HMT Polska teren zostanie wydzierżawiony ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. w celu rewitalizacji i modernizacji toru numer 200 oraz wznowienia i prowadzenia na nim ruchu kolejowego. Tym samym ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. będzie mógł wdrożyć alternatywny wobec transportu samochodowego sposób przewożenia towarów z oraz do swojego zakładu wyrobów metalowych w Gdańsku (przy ul. Budowlanych)” – czytamy w otrzymanym dokumencie.
Jak podkreślają zainteresowane firmy, dzięki wypracowanemu rozwiązaniu, pociągi będą mogły przejeżdżać po torze numer 200 zgodnie z prawem oraz z zachowaniem środków służących bezpieczeństwu pracowników sąsiedniej bazy transportowo-remontowej Toi Toi Polska.
Strony ugody mają nadzieję, że ich przyszła współpraca będzie się dobrze układać.