Po zakończeniu przebudowy dworca Gdańsk Główny korzystanie z niego będzie zdecydowanie bardziej komfortowe – zapowiada PKP S.A. Wewnątrz budynku oraz na jego elewacji pojawi się wiele historycznych detali. Aby uniknąć kolizji z inwestycjami PKP PLK na stacji, zdecydowano się na utworzenie wspólnego nadzoru inwestorskiego.
– Obecnie na placu budowy prowadzone są prace rozbiórkowo-wyburzeniowe wewnątrz budynku, izolacyjne oraz zewnętrzne roboty sieciowe – sanitarne i elektryczne – informuje Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. Wykonawca ma do wykorzystania jeszcze prawie dwa pełne sezony budowlane. Przewidywany termin oddania dworca do użytku to grudzień 2021 r.
Wspólny nadzór zapobiegnie kolizjom
Obsługa podróżnych została już
przeniesiona do dworca tymczasowego. Zbudowany z kontenerów obiekt ma powierzchnię ok. 450 metrów kwadratowych. PKP S.A. dołożyła starań, by korzystający z niego jak najmniej odczuli związane z inwestycją niedogodności.
– Podróżni znajdą w nim kasy biletowe, biletomaty, hol połączony z poczekalnią oraz ogólnodostępne toalety, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami. W obiekcie zlokalizowano także bankomat, przechowalnię bagażu oraz placówkę Poczty Polskiej. Na dworcu tymczasowym zamontowano tablice, na których będą wyświetlane informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz system zapowiedzi głosowych – wylicza Małgorzata Zielińska. Dworzec wyposażono ponadto w wentylację i klimatyzację, a także instalację ochrony przeciwpożarowej.
– Obiekt jest zaprojektowany i wykonany z uwzględnieniem zasad dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – dodaje.
Modernizacji budynku dworcowego będzie towarzyszyła prowadzona przez PKP PLK przebudowa peronów i układu torowego. Jednocześnie gdański Urząd Miasta będzie prowadził prace przy węźle przesiadkowym komunikacji miejskiej. Powstanie m.in. naziemne
przejście przez Podwale Grodzkie, ułatwiające dotarcie na przystanki tramwajowe. Aby uniknąć problemów z koordynacją działań, obie spółki kolejowe wybrały w przetargu jednolity nadzór dla obu inwestycji. Kolejność robót jest ustalana podczas wspólnych rad budowy.
– Każda ze spółek zawarła odrębną umowę z tym samym wykonawcą nadzoru. Aktualnie UM Gdańsk nie prowadzi robót kolidujących z inwestycją PKP S.A. – informuje Małgorzata Zielińska.
Powrócą rzeźby, witraże i kartusze
Jednym z priorytetów było przywrócenie historycznego charakteru wnętrza budynku. – W przypadku dworców znajdujących się w rejestrze zabytków szczególnym wyzwaniem jest pogodzenie aktualnych standardów społecznych w zakresie dostępności obiektów użyteczności publicznej i poszanowania zabytkowego charakteru obiektu – przyznaje Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. – Nadzór konserwatorski prowadzi ten sam inspektor, który uzgadniał wcześniej prace konserwatorskie i restauratorskie w imieniu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku – wyjaśnia.
Oprócz odnowienia i zakonserwowania elewacji projekt inwestycji obejmuje całkowitą wymianę pokrycia dachów z odtworzeniem historycznych geometrycznych wzorów z dachówek. Na dach powrócą też rzeźbiarskie detale dekarskie. Nowa stolarka okienna będzie wzorowana na historycznej.
– Wewnątrz budynku zostaną odtworzone dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym – zapowiada Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. Na podstawie zachowanych zdjęć zostaną także zrekonstruowane witraże i kartusze z herbami pomorskich miast.
Nowe przejścia bezpośrednie
Budżet na realizację tej inwestycji został powiększony względem początkowego kosztorysu. Modernizacja gdańskiego Dworca Głównego będzie ostatecznie kosztować prawie 100 mln zł brutto, co czyni ją największą inwestycją w Programie Inwestycji Dworcowych PKP S.A. Część tej kwoty będzie pochodziła z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Inwestycja obejmuje budynek główny dworca i jego najbliższe otoczenie, a także fragment przejścia podziemnego. Poprawa komfortu obsługi podróżnych ma być odczuwalna. – W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Powstanie też nowa część tunelu, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych. Dworzec będzie spełniał wymogi dostępności infrastruktury dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej możliwości poruszania się – deklaruje Małgorzata Zielińska. Nad nowo projektowanym zejściem na poziom -1 powstanie przeszklona kopuła doświetlająca.
Czy zapowiadany termin otwarcia dworca zostanie dotrzymany? – PKP S.A. oraz wykonawca są zdeterminowani, aby terminu dotrzymać. Pamiętajmy jednak, że poza wyzwaniami związanymi z robotami budowlanymi i zabytkowym charakterem obiektu mamy dziś również te związane z pandemią koronawirusa. Skutki są dziś trudne do przewidzenia – podkreśla Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.