Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy
fot. M. Szymajda
Gruntowna przebudowa zabytkowego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny trwała 4 lata i kosztowała niemal 120 mln zł. Jest to najdroższa inwestycja, którą zrealizowało PKP SA w ostatnich latach. Pomimo tego pięknie odnowiona stacja znacznie odbiega funkcjonalnością od tego, czego po dworcu powinni oczekiwać pasażerowie w XXI wieku.

Wszystkie kłopoty ze 120 letnim obiektem „po nowemu” opisaliśmy w tekście Jaki jest dworzec Gdańsk Główny po 4 latach remontu?

Największym problemem w obiekcie jest system informacji pasażerskiej. Nie dość, że prezentuje bardzo ograniczą liczbę odjazdów i przyjazdów, zupełnie nie licującą z olbrzymią liczbą pociągów zatrzymujących się w stolicy Pomorza, to jeszcze robi to z kardynalnymi błędami, a nawet nie uwzględnia odjazdów niektórych pociągów.

Już 12 sierpnia zwracał na to uwagę Puls Gdańska. Przynajmniej do soboty 26 sierpnia nie zmieniło się nic. Gdybym w tym dniu polegał na informacji pasażerskiej w budynku dowrca dowiedziałbym się na przykład, że pociąg Polregio do Słupska wypadł z rozkładu jazdy (nie było go na tablicy w ogóle), nie dowiedziałbym się o 15-minutowym opóźnieniu Pociągu Słonecznego do Gdyni i 90-minutowym opóźnieniu pociągu do Kołobrzegu. System zamontowany na stacji PKP SA poprawnie odgadywał jedynie odjazd pociągu Gliwic i Lęborka. Co gorsza - na stacji próżno szukać informacji pasażerskiej.

Wystarczy jednak przejść tunelami pod perony, aby otrzymać dokładną informację o odjazdach. Tę instalowała inna spółka - PKP PLK. I niestety PKP SA i PKP PLK prezentują... dwa różne rozkłady jazdy.

Integracja systemów po otwarciu dworca

PKP SA w mailu próbuje wyjaśnić, dlaczego integracja systemów nie została wykonana przed oficjalnym otwarciem dworca, którego modernizacja, bardzo opóźniona, trwała cztery lata.

– Ze względu na rozbieżność stanowisk z głównym wykonawcą robót konieczne było zlecenie wykonawstwa zastępczego. Pozwoli to na szybsze przeprowadzenie integracji systemów, która jest właśnie wdrażana. Integracja powinna zostać zakończona w przeciągu miesiąca, aczkolwiek zależy nam, żeby stało się to jak najszybciej – powiedział Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.

Konserwator nie pozwolił na montaż innej informacji pasażerskiej?

Dlaczego PKP SA zdecydowała się na zupełnie inne urządzenia niż PKP PLK i dlaczego pasażerowie dowiadują się w hali dworca tylko o odjazdach sześciu najbliższych pociągów, co w sezonie, w godzinach szczytu często pokrywa maksymalnie 15 minutowy okres czasu i sprawia, że wyświetlacze są niemal bezużyteczne? PKP SA ma sobie niewiele do zarzucenia.

– Szata graficzna wyświetlaczy jest zgodna z obowiązującymi przepisami w zakresie prezentowania informacji na wyświetlaczach systemu dynamicznej informacji podróżnych, w związku z tym wybór producenta urządzeń nie ma tutaj żadnego znaczenia. Wygląd, rozmiar i lokalizacja wyświetlaczy w budynku dworca Gdańsk Główny wynika również z zabytkowego charakteru obiektu i wytycznych wydanych przez konserwatora zabytków. W czasie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich PKP S.A. nie dostało zgody na montaż większych wyświetlaczy w holu, na których można by było zaprezentować większą liczbę wersów z przyjazdami i odjazdami pociągów. Przy obiektach zabytkowych inwestor nie posiada swobody w kształtowaniu przestrzeni czy lokalizacji urządzeń, co wprost wynika z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – odpowiedziało PKP SA.

W tej sprawie o komentarz zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku. Czekamy na odpowiedź z tej instytucji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?

Pasażer

PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?

inf. pras., oprac. ms 17 listopada 2023

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 09 listopada 2023

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Tabor i technika

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 09 listopada 2023

Zobacz również:

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

Infrastruktura

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

inf. pras. PKP SA 03 października 2023

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?

Pasażer

PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?

inf. pras., oprac. ms 17 listopada 2023

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 09 listopada 2023

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Tabor i technika

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 09 listopada 2023

Zobacz również:

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

Infrastruktura

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

inf. pras. PKP SA 03 października 2023

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5