Jak poinformował oficjalny serwis Gdańska, pomorski bilet metropolitalny Fala zyskał dofinansowanie unijne. Do projektu, który kosztuje ponad 100 mln zł Unia Europejska dorzuci 90 mln zł.
Koszt wdrożenia w życie całego projektu tzw. biletu metropolitalnego, który oficjalnie ma tytuł „Zwiększenie dostępności regionalnego transportu kolejowego w województwie pomorskim poprzez jego integrację z transportem lokalnym - budowa elektronicznej platformy zintegrowanych usług mobilności”, a już wybrano dla niego nazwę „Fala”, wynieść ma 106,5 mln zł. Na Pomorze trafi pula 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zgodnie z założeniami, system ma umożliwić pasażerowi dokonanie płatności za przejazdy bez konieczności znajomości cen biletów obowiązujących na danych trasach i w określonych miastach. Oznacza to, że wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał jedynie „zarejestrować się” na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.
Fala ma obowiązywać u wszystkich przewoźników województwa pomorskiego, zarówno miejskich, jak i regionalnych, w tym kolejowych. Pasażerowie będą używać jednego z czterech nośników identyfikacji. Do wyboru będą mieli: aplikację w smartfonie, dedykowaną kartę, kartę kredytową oraz bilet z kodem QR. Każdy z tych nośników zasygnalizuje systemowi podróż pasażera, a urządzenie walidujące określi, na jakiej linii i w jakim miejscu pasażer wsiadł i wysiadł z pojazdu i sam policzy
najkorzystniejszy koszt podróży.
Unijne pieniądze zostaną wydane na utworzenie zaawansowanego technologicznie systemu, który umożliwi pasażerom podróż środkami komunikacji publicznej w województwie pomorskim bez znajomości taryf i przewoźników. W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów i rozkładach jazdy.
Do tego dojdzie zakup urządzeń walidujących, czyli kasowników, zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw, w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej, jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie i Wejherowie. Konieczne będzie też wydanie, według szacunków, 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania około 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, należąca do Województwa Pomorskiego, miast: Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. System ma wstępnie ruszyć w przyszłym roku.