Prace na budowie linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, czyli do przyszłego przystanku PK Brętowo, przekroczyły półmetek. Otwarcie trasy liczącej 3,6 km zaplanowane jest na wrzesień 2015 r.
Portal trojmiasto.pl przybliżył szczegóły, co już w ramach tej inwestycji zostało zrobione. Inwestycja za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie – Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie tramwaje zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo, który będzie krańcem bez pętli: będzie tam jedynie przejście rozjazdowe, a linię będą obsługiwać pojazdy dwukierunkowe. Warto zauważyć, że jest to pierwsza sytuacja w Gdańsku od 1908 r., kiedy to wybudowano linię tramwajową niezakończoną klasyczną pętlą.
Nowością na trasie do Brętowa będzie też, jak zauważa trojmiasto.pl, utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska.
Wykonano już ponad 55% prac
– Za nami już ponad 55 proc. wykonanych prac. Aktualnie wykonujemy zadania na całej długości inwestycji i są to roboty nie tylko związane z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej – mówi w rozmowie z portalem trojmiasto.pl Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Aktualnie, jak podaje portal, wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni na dojazdach do przystanku autobusowo-tramwajowego. Prace poprzedzają wykonanie warstw bitumicznych. W pobliżu trwa ustawienie krawężników układu drogowego. Roboty torowe na ul. Rakoczego obejmują teraz tzw. montaż „szyny w otulinie”. Ponadto na wysokości ul. Bulońskiej prowadzony jest montaż rozjazdów na płycie podtorowej, gdzie docelowo na przejazdach planuje się nawierzchnię typu Strail. Wykonawca powoli też buduje obiekt, który umożliwi tramwajom dojazd do wyniesionego przystanku PKM Brętowo. – Prowadzone jest sprężanie konstrukcji estakady, roboty ze względu na ich specyfikę wykonywane są odcinkami między podporami. Obecnie sprężanie prowadzone jest miedzy podporą 6 a 7. Oprócz tego prowadzone jest zbrojenie przęseł numer 8-10. Na etapie deskowania jest ustrój nośny przęsła numer 10 – dodała Magdalena Skorupka Kaczmarek. Linia planowana jest do otwarcia 30 września 2015 r.
Budowa odnogi do ul. Myśliwskiej na razie się nie rozpoczęła
Trojmiasto podaje też, powołując się na informacje swoich czytelników, że nie widać prac przy budowie ok. 800-metrowej linii na ul. Bulońskiej, czyli odnogi od trasy Siedlce – Brętowo. Jej budowa pochłonie 23 mln zł i potrwa również do września 2015 r. Niedawno, 7 listopada podpisana została umowa na realizację tego zadania – od tego momentu nic się na budowie jednak nie dzieje. Co na to GIK Gdańsk? – Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, organizuje zaplecze budowy, szukał odpowiedniego miejsca. Jesteśmy pewni, że niebawem prace ruszą, a mieszkańcy je zauważą – mówi portalowi trojmiasto.pl Magdalena Skorupka-Kaczmarek.