Władze Gdańska przystępują do aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla dzielnicy Południe. Nowy dokument określi m.in. pożądany harmonogram budowy linii tramwajowych, a także, równolegle, nowych dróg w tym obszarze miasta.
SPT dla dzielnicy Południe powstał w 2011 r. i był ściśle powiązany ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. W SPT Południe wskazano kolejność realizacji poszczególnych elementów układu komunikacyjnego. Teraz, przyjęte przed trzema laty założenia miałyby zostać zmienione. Dlaczego?
Południe rozwija się dynamicznie, dlatego trzeba zmienić plany
– Gdańsk-Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne. Nowy, zaktualizowany program będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
W dotychczas obowiązującym programie, priorytet inwestycyjny posiadały ulice określane jako Nowa Bulońska Północna, Nowa Jabłoniowa i Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską. W ramach wszystkich tych inwestycji, zrealizowane miałyby być także trasy tramwajowe. Zgodnie z obecnie, wstępnie przyjętą koncepcją, nieco szybciej niż budowa Nowej Podmiejskiej i Nowej Małomiejskiej (czyli trasy łączącej Łostowice m.in. z Orunią Górną; linia do Łostowic została otwarta w 2012 r.), miałaby nastąpić budowa ul. Nowej Bulońskiej Południowej, zapewniającej dojazd do osiedla Kowale. Przewidywany obecnie harmonogram obrazuje grafika dołączona do tekstu. Władze Gdańska czekają do 15 grudnia na uwagi do nowej koncepcji. Można je składać pod adresem gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl lub w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska (ul Wały Piastowskie).
Inwestycje także w innych rejonach miasta
Obecnie w Gdańsku trwa budowa linii tramwajowej z Siedlec do przystanku PKM Brętowo, w najbliższym czasie powinna się również rozpocząć budowa 700-metrowej odnogi od tej linii, w ciągu ul. Bulońskiej, do przystanku Myśliwska. Zakończenie realizacji obu tych inwestycji planowane jest na jesień 2015 r. Przedłużenie odnogi do ul. Myśliwskiej ma stanowić wspomniana wcześniej inwestycja określana jako Nowa Bulońska Północna.
Zgodnie z przedstawianymi już wcześniej planami rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku, w ramach środków z perspektywy unijnej 2014-20 miasto planuje, poza obszarem południowych dzielnic Gdańska, także m.in. budowę trasy łączącej Przymorze z Brzeźnem (częściowo wzdłuż Drogi Zielonej), a także trasy okalającej od północy centrum i Główne Miasto, jak w Gdańsku określa się „starówkę”.