Gdynia Container Terminal realizuje plan inwestycyjny, mający na celu zwiększenie wydajności i zdolności przeładunkowych terminalu. Zakończono właśnie budowę placów składowania kontenerów oraz konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych.
Place składowania kontenerów oraz konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych powstały w ramach projektu inwestycyjnego „Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal S.A. w Gdyni”. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Projekt inwestycyjny Gdynia Container Terminal (GCT) został najwyżej oceniony na liście rankingowej wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach konkursu dla działania 7.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, uzyskując 95% maksymalnej liczby punktów. 27 czerwca 2012 r. GCT podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla realizowanego projektu.
Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 188 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 23,3 mln zł. Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje kilka zadań.
W zakresie działań budowlanych prowadzona jest rozbiórka dotychczasowej zabudowy w rejonie nowych placów składowych, budowa placów składowania kontenerów, placów manipulacyjnych w rejonie terminalu kolejowego oraz parkingów – łącznie około 21 tys. m2 powierzchni utwardzonych, a także budowa konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych i ich uzbrojenia – dodanie 192 przyłączy.
W zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do obsługi kontenerów terminal nabyć ma jedną suwnicę nabrzeżowej typu post-panamax o udźwigu 60 t i wysięgu 50 m, 2 suwnic placowych RTG (dokładnie eRTG - elektryczne suwnice placowe), 2 ciągników terminalowych oraz 2 naczep podkontenerowych.
Zakończenie II etapu budowy terminalu kontenerowego zwiększy zdolność przeładunkową Gdynia Container Terminal do ponad 400 tys. TEU rocznie.
Gdynia Container Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Obroty GCT zwiększały się z 56 tys. TEU w pierwszym roku działalności, do 246 tys. TEU w 2011 r. Terminal współpracuje z 26 armatorami oceanicznymi i bliskiego zasięgu oraz z ponad 300 firmami spedycyjno-logistycznymi.
Zarząd GCT pracuje nad projektem dalszego zwiększania zdolności przeładunkowej terminalu, zgodnie z prognozowanym rozwojem rynku. Projekt ten przewiduje etapowe zwiększanie zdolności przeładunkowej terminalu do 1 mln TEU rocznie oraz budowę głębokowodnego nabrzeża do obsługi statków kontenerowych o pojemności ponad 10 000 TEU.