W nieco ponad tydzień po powrocie lokomotyw SU160 na Lubelszczyznę i Podkarpacie ich sprawność nie budzi niepokoju – zapewnia PKP Intercity. Do obsługi dwóch par pociągów TLK skierowano tam dwie maszyny tej serii. Oznacza to koniec kursowania wagonów motorowych SKPL Cargo na trasie Hrubieszów – Przeworsk.
PKP IC kupiło 10 lokomotyw 111Db Gama (oznaczonych jako seria SU160) w roku 2014. W kolejnym roku, po zakończeniu dostaw, pojazdy zostały skierowane do obsługi pociągów na Warmii i Mazurach, w Lubuskiem oraz na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu. Nowoczesne pojazdy szybko okazały się jednak awaryjnymi. Ich defekty, ujawniające się głównie
w silnikach produkcji MTU, doprowadziły do odwołania lub znaczącego opóźnienia
szeregu pociągów dalekobieżnych – szczególnie, ale nie tylko, na południu Polski. Sytuację pogorszyły jeszcze uszkodzenia wynikające ze złego stanu torów, a także zderzenia na przejazdach z udziałem Gam.
W szczytowym momencie kryzysu, według danych Ministerstwa Infrastruktury, wskaźnik dostępności lokomotyw wynosił
zaledwie 58,64%. Problemy z dostępnością własnych lokomotyw i niemożność wynajęcia pojazdów zastępczych na czas usuwania awarii zmusiły PKP IC do nawiązania umowy ze spółką SKPL Cargo, która została
podwykonawcą narodowego przewoźnika na trasie Hrubieszów – Rzeszów. Połączenie to było obsługiwane używanymi wagonami motorowymi, pozyskanymi z Niemiec i Danii.
9 czerwca półroczny okres podwykonawstwa SKPL na tej trasie
dobiegł jednak końca. Do południowo-wschodniej Polski ponownie skierowano dwie lokomotywy serii SU160. Jak podaje rzecznik PKP IC Agnieszka Serbeńska, prowadzą one pociągi w obiegu: Lublin – Zamość – Hrubieszów – Przeworsk – Hrubieszów – Zamość – Lublin. Podane przez przewoźnika relacje odpowiadają pociągom TLK „Zamoyski” Zamość Wschód – Warszawa Zachodnia oraz „Hetman” Hrubieszów – Przeworsk (na tej ostatniej stacji wagony są włączane do IC „Chełmoński” do Jeleniej Góry). – Dotychczas nie odnotowano przypadków uszkodzeń pojazdów mających wpływ na punktualność realizowanych przez nie połączeń – informuje Serbeńska. Oba egzemplarze stacjonują w Lublinie. Ich utrzymaniem zajmuje się działający tam serwis Pesy.
Rzeczniczka PKP IC nie odpowiedziała na pytania o obecne wskaźniki dostępności Gam. Wiadomo natomiast, że obecnie w eksploatacji pozostaje 7 lokomotyw serii SU160. – Dwie lokomotywy są w trakcie napraw, natomiast jeden pojazd – w trakcie przeglądu 3. poziomu – precyzuje Serbeńska.
SKPL Cargo do końca obecnego rozkładu jazdy pozostanie za to podwykonawcą w relacji Rzeszów – Zagórz - Łupków. Dalszy rozwój sytuacji na tej trasie nie jest na razie znany. – O kolejnej umowie i jej zakresie będziemy informować w odpowiednim czasie – deklaruje przedstawicielka przewoźnika.