Od końca stycznia Koleje Mazowieckie nie mogły korzystać z obu posiadanych lokomotyw Pesa Gama. Jedna z nich wraca do przewoźnika, ale naprawa drugiej potrwa jeszcze kilka tygodni.
Od wielu miesięcy PKP Intercity
nie może korzystać z około połowy lokomotyw spalinowych Gama. Przyczyną są problemy z silnikami MTU. Jak tłumaczy Pesa,
producent w latach 2016-2017 wymieniał silniki zastosowane w Gamach w całej Europie - ale nie poinformował o tym polskiego klienta.
Większych problemów z Gamami nie zgłaszał dotąd drugi przewoźnik pasażerski, który z nich korzysta, czyli Koleje Mazowieckie. Kontrakt na dostawy dwóch elektrowozów wraz z wagonami piętrowymi Sundeck,
został zrealizowany z końcem 2015 roku. Lokomotywy z Pesy
osiągnęły w pierwszych trzech miesiącach w KM stuprocentową niezawodność.
W styczniu jednak oba elektrowozy zostały wyłączone z ruchu z powodu usterek. - W chwili obecnej, ze względu na prace diagnostyczne i naprawcze wykonywane przez producenta pojazdów, nie znamy jeszcze terminu ich ponownego wyjazdu na kolejowe szlaki - informowały "Rynek Kolejowy" na początku lutego Koleje Mazowieckie. Lokomotywy są na gwarancji, ale przewoźnik wciąż nie otrzymał od Pesy żadnego terminu wykonania naprawy.
Na odpowiedzi Pesy w tej sprawie czekaliśmy kilka tygodni. Jak poinformował producent, Gama 111Eb-001 była wyłączona od 22 stycznia z powodu zaniku komunikacji komunikacji magistrali danych WTB (Wire Train Bus), odpowiadającej za komunikację pomiędzy pojazdami. Jak informuje Pesa, lokomotywa została naprawiona i przekazana dziś (28 lutego) Kolejom Mazowieckim.
Z kolei w Gamie 111Eb-002 uszkodzeniu uległa szafa wysokiego napięcia dostarczona przez Ingeteam. Pojazd wyłączony już od 3 stycznia i wróci do przewoźnika dopiero w drugiej połowie marca. - Termin jest zależny od zakończenia naprawy przez Ingeteam - wyjaśnia szef komunikacji Pesy Maciej Grześkowiak.
Jak informuje "RK" rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska, w związku z brakiem Gam zmienione zostało zestawienie dwóch obiegów. Jeden zastępuje lokomotywa Traxx, piętrowe wagony środkowe Pesa oraz wagon sterowniczy firmy Bombardier. Drugi obieg (na linii do Skarżyska Kamiennej) został zastąpiony dwoma pojazdami EN71KM.