Nowa lokomotywa Pesy Gama 2 jest coraz bliżej etapu produkcji. Producent kończy projektowanie i rozpoczyna budowę prototypu
Podczas targów Trako na stoisku Pesy można było zobaczyć nową wersję folderu firmy, a w nim - niespodzianki. Jednym z nich był nowy wygląd lokomotywy Gama 2. - Dokonaliśmy pewnej optymalizacji, poprawiając wygląd naszego pojazdu - przyznaje w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” Jakub Jasiński, nowy wiceprezes zarządu ds. technicznych Pesy. - Jest to jednak zmiana wizualna, ważniejsze jest to, co zrobimy w środku - zastrzega.
O jakie zmiany chodzi? - Gama już teraz jest produktem bardzo dobrze przyjmowanym na rynku, po który chętnie zgłaszają się nasi Klienci. Potrzebny jest jednak stały rozwój, by zachować konkurencyjność. Kluczową kwestią są potrzeby jakie zgłaszają do nas klienci. Ciągle pracujemy nad warstwą technologiczną naszych lokomotyw oraz kluczowymi parametrami - takimi jak masa i naciski. Nasze działania ukierunkowane są również na zarządzanie komponentami i monitorowanie usterek. Wprowadzamy też zmiany, które pozwolą na optymalizację przeglądów pojazdów i ich obsługę; przykładowo moduł „last mile” będzie mógł być optymalnie szybko zdemontowany lub naprawiony - wyjaśnia wiceprezes Pesy.
Jak już wiemy, platforma Gama 2
będzie obejmować platformę lokomotyw wielosystemowych, także dla prędkości 200 km/h. - Pracujemy nad tym, aby nasza lokomotywa nie była tylko produktem lokalnym na rynek Polski, ale mogła być dostosowana do pracy w różnych systemach i regionach, na których Pesa jest obecna - mówi Jasiński.
Zakończenie projektowania planowane jest w pierwszym kwartale przyszłego roku. - W międzyczasie będziemy pracować nad budową pierwszego pojazdu, tak aby pojazdy były gotowe do badań i testów już w pierwszym półroczu 2024 roku - deklaruje wiceprezes Pesy. Dopuszczenie do ruchu i gotowość sprzedażowa przewidziana jest w pierwszej połowie 2025.