Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
30-12-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl (Tomasz Elżbieciak), 30 grudnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych
Kłopoty z pozyskaniem przez PKP PLK finansowania będą w 2011 r. największym zagrożeniem dla programu modernizacji szlaków kolejowych. Groźba utraty unijnych dotacji może również negatywnie odbić się na sytuacji firm działających w sektorze budownictwa kolejowego - wynika z wypowiedzi dla portalu wnp.pl dyrektor programowy Railway Business Forum , Adriana Furgalskiego.

Ekspert przypomniał, że w 2010 r. w ramach struktur Polskich Linii Kolejowych powstało Centrum Realizacji Inwestycji, które miało przyspieszyć wykonywanie projektów związanych z modernizacją szlaków kolejowych.

- Mieliśmy nie do końca udaną próbę stworzenia nowej jednostki. Jej struktura nie jest do końca przejrzysta; nie trafiły do niego wszystkie podmioty i ludzie, którzy odpowiadają za inwestycje. W efekcie dochodzi do dublowania kompetencji. Szkoda, że ta reforma odbiegła od początkowych założeń - ocenił Furgalski.

Dodał, że w mijającym roku rozpoczął się również ważny dla przyszłości inwestycji kolejowych proces wydzielania PLK z grupy PKP. Nastąpi ono poprzez wykupywanie przez Skarb Państwa akcji zarządcy kolejowej infrastruktury za pieniądze pochodzące z Funduszu Kolejowego.

Furgalski wśród ważnych wydarzeń wskazał również rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej E30, która łączy największe miasta południowej Polski, m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów i Rzeszów.

- Niestety zaczęła się ona od najmniej potrzebujących odcinków - od strony Węglińca w stronę Legnicy i Wrocławia. Tymczasem największe obłożenie tej linii istnieje na odcinku Katowice-Kraków-Tarnów. Termin zakończenia tej modernizacji to przełom lat 2014/2015, ale trzeba wziąć pod uwagę duży znak zapytania dotyczący pieniędzy na tę inwestycję - powiedział Furgalski.

Podkreślił, że obok problemów z tempem i finansowaniem modernizacji szlaków kolejowych równie ważna jest kwestia ich bieżącego utrzymania i remontów.

- Tu problem jest zdecydowanie większy. Zarówno rok 2010, jak i przyszły, będą kolejnymi latami postępującej degradacji infrastruktury. W efekcie czas jazdy pociągów jest coraz dłuższy, przez co przewoźnicy oferują coraz gorszy rozkład jazdy - wskazał Furgalski.

- W tym roku możliwości PLK dotyczące nakładów na utrzymanie i remonty infrastruktury znacząco się pogorszyły, ponieważ nie otrzymały one żadnego wsparcia ze strony państwa na naprawę szkód popowodziowych. W sumie te wydatki pochłonęły ponad 400 mln zł. PLK musiały je błyskawiczne znaleźć we własnym budżecie kosztem innych zadań remontowych. Również w przyszłości te środki będą mniejsze - dodał.

Furgalski zaznaczył, że negatywnie na programie modernizacji szlaków kolejowych może odbić się brak zgody resortu finansów na zaciągnięcie PLK miliarda euro kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Więcej

\

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa

Biznes

Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa

Adrian Furgalski, Rzeczpospolita, 9 października 2009 09 października 2009

Furgalski: Burdel na kolei

Warte uwagi

Furgalski: Burdel na kolei

Rynek Kolejowy, TVN24, 17 grudnia 2010 17 grudnia 2010

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

Biznes

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

PAP, 21 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Biznes

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Rynek Kolejowy, 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Koleje Dużych Prę™dkości

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Gazeta Wyborcza 08 listopada 2011

Furgalski: Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem

Biznes

Zobacz również:

Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa

Biznes

Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa

Adrian Furgalski, Rzeczpospolita, 9 października 2009 09 października 2009

Furgalski: Burdel na kolei

Warte uwagi

Furgalski: Burdel na kolei

Rynek Kolejowy, TVN24, 17 grudnia 2010 17 grudnia 2010

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

Biznes

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

PAP, 21 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Biznes

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Rynek Kolejowy, 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Koleje Dużych Prę™dkości

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Gazeta Wyborcza 08 listopada 2011

Furgalski: Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5