Partnerzy serwisu:
Biznes

Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
09-10-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Adrian Furgalski, Rzeczpospolita, 9 października 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Furgalski: Czeka nas kolejna reforma kolejowa
- To najprostsze i najszybsze ustawowe rozwiązanie, stwarzające nową jakość uniemożliwiającą zrodzenie pokus blokowania dostępu konkurencji - pisze w "Rzeczpospolitej" o planach wydzielenia PKP PLK z Grupy PKP Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.

Po reformie, jaką było przekazanie spółki PKP Przewozy Regionalne marszałkom województw oraz włączenie do PKP InterCity przewozów międzywojewódzkich – przy różnych opiniach co do kierunku reformy, jakości jej wdrożenia i efektów – minister infrastruktury zapowiedział na 2010 r. równie skomplikowaną operację wydzielenia z grupy PKP spółki zajmującej się utrzymaniem i modernizacją infrastruktury kolejowej.

Słuszność tego celu jest bezdyskusyjna. Także dla decydentów UE. Wszak dyrektywa Rady EWG 91/440 z 1991 r. podkreśla, że rozwój i efektywne działanie kolei może stać się łatwiejsze, gdy dokonamy rozróżnienia między świadczeniem usług a infrastrukturą. Rozdzielenie rachunków tych odrębnych przedmiotów jest na mocy przepisów unijnych obowiązkowe, wydzielenie organizacyjne lub instytucjonalne zaś opcjonalne, jednak zarządzanie infrastrukturą i usługami przewozowymi musi być oddzielone.

W Polsce choć mamy odrębną spółkę – PKP Polskie Linie Kolejowe – to pozostaje ona w pewnych bliższych relacjach z niektórymi przewoźnikami, przez fakt pozostawania w grupie PKP. Liczne są głosy o dyskryminacyjnych stawkach dla towarowych przewoźników państwowych i prywatnych, skrośnym finansowaniu przewozów pasażerskich przez towarowe czy ograniczeniach w dostępie do infrastruktury portowej lub granicznej, która jest w zarządzaniu przewoźnika, a nie zarządcy infrastruktury.

Wydzielenie PKP PLK z PKP, nadzór ministra, przeniesienie tytułu własności linii kolejowych wraz z gruntami pod nimi na rzecz Skarbu Państwa (bez konsekwencji podatkowych), zrobienie porządku z rozdzieleniem po spółkach kluczowych elementów infrastruktury, tak by do PLK trafiły nie tylko tory, ale i stacje manewrowe, rozrządowe czy tory graniczne, to najprostsze i najszybsze ustawowe rozwiązanie, stwarzające nową jakość uniemożliwiającą zrodzenie pokus blokowania dostępu konkurencji.

Nie wierzę tylko w to, że po reformie minister infrastruktury, który powinien podpisywać z zarządcą infrastruktury kontrakt na utrzymanie i modernizację sieci kolejowej na podstawie przyjętego przez rząd planu rozwoju sieci kolejowej, znajdzie zrozumienie w rządzie i większe pieniądze na te cele - pisze Adrian Furgalski w "Rz".

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Furgalski: Burdel na kolei

Warte uwagi

Furgalski: Burdel na kolei

Rynek Kolejowy, TVN24, 17 grudnia 2010 17 grudnia 2010

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

Biznes

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

PAP, 21 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych

Infrastruktura

Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych

wnp.pl (Tomasz Elżbieciak), 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Biznes

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Rynek Kolejowy, 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Koleje Dużych Prę™dkości

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Gazeta Wyborcza 08 listopada 2011

Furgalski: Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem

Biznes

Zobacz również:

Furgalski: Burdel na kolei

Warte uwagi

Furgalski: Burdel na kolei

Rynek Kolejowy, TVN24, 17 grudnia 2010 17 grudnia 2010

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

Biznes

Eksperci: Potrzebne zmiany systemowe

PAP, 21 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych

Infrastruktura

Furgalski: Niepewna przyszłość modernizacji szlaków kolejowych

wnp.pl (Tomasz Elżbieciak), 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Biznes

Furgalski: Odwołać Andrzeja Wacha trzeba było już lata temu

Rynek Kolejowy, 30 grudnia 2010 30 grudnia 2010

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Koleje Dużych Prę™dkości

Rydzkowski, Furgalski: KDP strzelistym aktem

Gazeta Wyborcza 08 listopada 2011

Furgalski: Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5