Partnerzy serwisu:
Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu
Mija właśnie 10 lat od uruchomienia Funduszu Kolejowego. Celem jego powołania była poprawa jakości publicznych usług transportowych. Choć narzędzie to zostało dość dobrze wykorzystane do nabycia nowych składów u krajowych producentów, sporym problemem stało się efektywne wykorzystanie nowo zakupionych pociągów – pisze ekspert CA KJ Bartosz Jakubowski.

W prasie pojawiły się doniesienia o niegospodarności Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych, który przez rok nie korzystał z szynobusu zakupionego ze środków europejskich. Skład, zamiast na siebie zarabiać, albo przynajmniej wypełniać funkcję publiczną, stał w polu. Jak to możliwe? Marszałek Województwa Podlaskiego użyczył przewoźnikowi 17 składów zakupionych lub zmodernizowanych m.in. ze środków Funduszu Kolejowego. Jednocześnie nie ma pieniędzy na utrzymanie funkcjonujących w ubiegłych latach połączeń, więc do obsługi dziś istniejących wystarczy zaledwie 12 składów. A że utrzymanie jednego pojazdu w ruchu to roczny koszt rzędu co najmniej kilkuset tysięcy złotych (a to wyłącznie wydatki związane z obowiązkowymi przeglądami), przewoźnikowi bardziej opłacało się odstawić nowe składy na bocznicę.

Przypadek Podlasia doskonale obrazuje problemy z finansowaniem inwestycji w tabor kolejowy. Podlaski Oddział PR wykonuje przewozy na zlecenie Marszałka Województwa, który decyduje o liczbie uruchamianych połączeń i rozkładzie jazdy. Oczywiście decyzja ta uzależniona jest od środków będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego, ale powinna uwzględniać także potrzeby publiczne i społeczne. Dlatego Marszałek nie powinien wychodzić z perspektywy księgowego – w końcu niska jakość transportu zbiorowego (w tym mała liczba połączeń) obniża długookresowe zdolności rozwoju gospodarczego regionu. Fundusz Kolejowy miał tym potrzebom wyjść naprzeciw. Niestety, praktyka okazała się zupełnie inna. Jak wykazało stowarzyszenie „Zielone Mazowsze”, od momentu powstania Funduszu Kolejowego, w województwie podlaskim liczbę połączeń regionalnych zredukowano o połowę. W rezultacie, ich częstotliwość jest niemal identyczna jak… sto lat temu.

Sytuacja ta doskonale dowodzi, że w pierwszej kolejności naprawy wymaga sam Fundusz Kolejowy, z którego dotychczas rocznie wydzielanych było 100 mln złotych na „zakup i modernizację taboru kolejowego przeznaczonego do połączeń regionalnych”. Środki te dzielone były po równo pomiędzy wszystkie województwa. Niektóre z nich jako „modernizację” klasyfikowały rutynowe przeglądy eksploatowanych od lat pociągów, poszerzone np. o wymianę okien, przez co nie marnowały środków na zakup niepotrzebnych składów. Były też jednak regiony mniej odważne w interpretacji przepisów, które korzystając z przyznanych im środków nabywały bardzo krótkie serie nowego taboru, czasem dodatkowo wykorzystując środki unijne czy rezerwę celową budżetu państwa.

W tym roku możliwość takiego wykorzystania Funduszu Kolejowego miała zostać zniesiona. Niestety, na skutek nacisków samorządów, w połowie 2015 roku została uchwalona nowelizacja przepisów, która nie dość, że wydłużyła możliwość wydatkowania środków Funduszu na inwestycje w tabor, to jeszcze zwiększyła kwotę dofinansowania o 10 mln zł rocznie. Ponadto, zmieniony został algorytm podziału środków pomiędzy województwa – wielkość wsparcia została uzależniona od wysokości subwencji ogólnej. Ten pozornie dobry pomysł w obecnych realiach może jednak pogłębić istniejący problem, gdyż najwięcej środków na zakup i modernizację taboru otrzymają te województwa, które uruchamiają najmniej pociągów – świętokrzyskie, podkarpackie i podlaskie. Pojawia się zatem obawa, że ich władze będą nadal kupować więcej pojazdów, niż są w stanie efektywnie wykorzystać.

Aby uniknąć dalszego wyrzucania publicznych pieniędzy w błoto, konieczna jest zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym. Po pierwsze, środki kierowane do samorządów wojewódzkich powinny służyć wyłącznie finansowaniu nowych połączeń regionalnych, a nie finansowaniu zakupów taboru. Po drugie, przydzielanie funduszy powinno odbywać się w drodze realizowanego raz na pięć lat konkursu, którego mierzalne kryteria będą faworyzować projekty cechujące się dużą liczbą połączeń, stałością rozkładu jazdy, zakresem społecznego oddziaływania i koordynacją z istniejącą ofertą przewozową. Po trzecie wreszcie, dofinansowane przedsięwzięcia powinny podlegać ewaluacji, która wykaże, czy ich założenia były zgodne z rzeczywistością i czy zasadne jest ich dalsze utrzymanie.

Przy takim rozwiązaniu, stosunkowo niewielkie środki z Funduszu Kolejowego będą w stanie pomóc w przywróceniu konkurencyjności kolei tam, gdzie samorządy województw nie są w stanie sfinansować oferty atrakcyjnej dla pasażerów. Natomiast zakupy taboru powinny pozostać domeną przewoźników, którzy za pomocą własnego kapitału i udostępnionych im środków Funduszu Spójności, przeprowadzą je efektywniej niż urzędnicy.

Komentarz pierwotnie ukazał się na stronie Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy dla województw zostaje. Cięcia połączeń będą mniejsze

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy dla województw zostaje. Cięcia połączeń będą mniejsze

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5