Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Fundacja ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ProKolej proponuje systemowe zmiany w lubuskiej kolei
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)Stacja w Zielonej Górze i (rzadko kursujący) pociąg do Zgorzelca
Poprawa oferty transportu publicznego dla wykorzystania potencjału turystycznego, konkretne pomysły inwestycyjne na zwiększenie dostępności zewnętrznej koleją czy poprawa stanu oraz dostępności taboru wykorzystywanego do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich – takie, między innymi, propozycje zgłosiła Fundacja „Pro Kolej” do poddawanej właśnie konsultacjom aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2030.

Strategia wyznacza najważniejsze cele i kluczowe kierunki działań regionu oraz przewidywane instrumenty ich realizacji. Została przyjęta przez sejmik wojewódzki w lutym 2021 roku. Po 3 latach dokument ma być zaktualizowany, by dostosować go do dostępnych instrumentów finansowych, o których obecnie wiadomo znacznie więcej i zmienionych realiów gospodarczych w kraju.

Dobry moment na zmiany. Gorzej być nie może?

Zdaniem Fundacji „Pro Kolej” aktualizacja Strategii jest dobrym momentem dla radykalnej poprawy usług transportu publicznego. – Od kilkunastu miesięcy na terenie tego województwa obserwujemy systemowy kryzys w realizacji kolejowych przewozów pasażerskich. Połączenia odwoływane są ad hoc, bez uprzedzenia i bez uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej. Na wielu liniach przerwy w ruchu trwają tygodniami. Brakuje sprawnego taboru oraz pracowników. Poziom chaosu potęguje brak informacji pasażerskiej i poważne opóźnienia nielicznych kursujących pociągów. Sytuacja jest na tyle poważna, że zwłaszcza w rejonie Gorzowa Wielkopolskiego podróżni całkowicie rezygnują z usług transportu kolejowego – zauważa prezes zarządu fundacji dr Jakub Majewski.

Już w ubiegłym roku Fundacja „Pro Kolej” zaproponowała, by Prezes Urzędu Transportu Kolejowego skontrolował realizację umowy przewozowej w województwie lubuskim, w którym ani operator ani organizator przewozów nie są w stanie zagwarantować nawet podstawowego zakresu obsługi pasażerów. Teraz natomiast proponuje samorządowym władzom województwa wpisanie do dokumentu określającego cele rozwojowe działań niezbędnych dla poprawy usług transportu publicznego.

Elektryfikacji linii do Gorzowa zamiast dowozów na mikrolotnisko

W swoim stanowisku przekazanym w połowie lutego zarządowi województwa Fundacja „Pro Kolej” zaproponowała m.in.:

1.
Systemową poprawę oferty transportu publicznego na obszarach o wysokim potencjale turystycznym, w tym zwiększenie częstotliwości połączeń, skomunikowanie poszczególnych środków transportu oraz wprowadzenie integracji taryfowej z ofertami dedykowanymi dla turystów. Propozycja ta została przygotowana, ponieważ okazało się, że obecna oferta publicznego transportu zbiorowego utrudnia, a częściowo wręcz uniemożliwia dotarcie do miejsc atrakcyjnych turystycznie, cennych przyrodniczo oraz części do bazy noclegowej i infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. I co warte podkreślenia problemy te nasilają się w dni wolne od pracy oraz w okresach ferii i wakacji – tj. w momencie wzrostu zainteresowania przejazdami w celach turystycznych.

2.
Dodanie nowych propozycji inwestycji w infrastrukturę kolejową, poprawiającą dojazd do Gorzowa Wielkopolskiego. Obecnie, ze względów infrastrukturalnych, ta stolica województwa jest praktycznie wykluczone z siatki kolejowych połączeń międzywojewódzkich. Poprawa skomunikowania miasta z Poznaniem i dalej pozostałymi regionami Polski jest więc kluczowym elementem zagwarantowania dostępności regionu w układzie krajowym i międzynarodowym. W tym celu zaproponowano:
  • podniesienie parametrów linii kolejowych nr 363 na odc. (Poznań) Międzychód - Wierzbno - Skwierzyna – (Gorzów Wielkopolski) do prędkości 120 - 160 km/h wraz z elektryfikacją;
  • podniesienie parametrów linii kolejowych linii kolejowych nr 367 na odc. Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna – Międzyrzecz – Zbąszyń – (Poznań) do prędkości 120 - 160 km/h wraz z elektryfikacją i budową łącznicy w Zbąszyniu z linią kolejową nr 3.
W zamian zaproponowano skreślenie planowanej inwestycji polegającej na skomunikowaniu koleją regionalnego portu lotniczego Zielona Góra - Babimost. Obsługa transportem szynowym małych lotnisk regionalnych nie ma uzasadnienia ani ekonomicznego, ani organizacyjnego, a przykłady podobnych połączeń wskazują na systemowy problem z konstrukcją rozkładu jazdy dla takich połączeń.

3.
Dodanie do działań priorytetowych poprawy stanu oraz dostępności taboru wykorzystywanego do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich poprzez przywrócenie pełnej sprawności pojazdów eksploatowanych oraz inwestycje pojazdy spalinowe i hybrydowe. Zwiększenie podaży taboru kolejowego wykorzystywanego do obsługi niezelektryfikowanych linii kolejowych na obszarze województwa jest bowiem niezbędne do zapewnienia stabilnej realizacji oferty przewozowej oraz zapewnienia niezbędnej rez
erwy taborowej umożliwiającej prowadzenie planowych i nieplanowych napraw oraz przeglądów.

W stanowisku Fundacji wskazano również, że skuteczną metodą poprawy sytuacji w transporcie publicznym są nie tylko inwestycje, ale również wiedza i kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za zarządzanie tą sferą w województwie. I w tym kontekście do Strategii zgłoszony został postulat dotyczący uzupełnienia zapisów celu operacyjnego mówiącego o „Wysokiej sprawności działania administracji publicznej i instytucji regionalnych” o nowy punkt „Wzmocnienie kadrowe i merytoryczne departamentu odpowiedzialnego za organizację usług publicznych w zakresie kolejowych pasażerskich w regionie, z perspektywą utworzenia samodzielnej jednostki odpowiedzialnej za zarządzenia zintegrowaną siecią transportu publicznego w województwie”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Pasażer

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Fundacja ProKolej 28 września 2023

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Pasażer

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Fundacja ProKolej 18 sierpnia 2023

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Zobacz również:

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Pasażer

Ruszyły zapisy na III Kongres Entuzjastów Kolei

Fundacja ProKolej 28 września 2023

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Pasażer

Jaki dworzec zostanie Dworcem Roku 2023?

Fundacja ProKolej 18 sierpnia 2023

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5