Grupa Freightliner wraz z brytyjskim konsorcjum, do którego weszły również Network Rail Consulting i Serco, została wybrana przez Koleje Saudyjskie (Saudi Railway Company – SAR) jako partner projektu North South Railway (NSR), czyli jednej z największych realizowanych obecnie inwestycji kolejowych na świecie (2750 km). Freightliner będzie odpowiedzialny za wsparcie menedżerskie i techniczne projektu w obszarze przewozów towarowych. Kontrakt został zawarty na 5 lat z możliwością przedłużenia.
Koleje Saudyjskie to przedsiębiorstwo państwowe założone w 2006 roku przez pozostający pod kontrolą saudyjskiego Ministerstwa Finansów Publiczny Fundusz Inwestycyjny (Public Investment Fund – PIF). Fundusz ten zlecił SAR rozwinięcie usług kolejowych obejmujących przewozy pasażerskie, towarowe oraz usługi trakcyjne. W efekcie przygotowany został projekt North South Railway o długości 2750 km. Połączy on stolicę kraju – Rijad z leżącą tuż przy granicy z Jordanią miejscowością Al Haditha oraz z leżącą nad Zatoką Perską miejscowością Ras al-Khair. Cała sieć kolejowa, za której budowę i eksploatację jest odpowiedzialna SAR, docelowo będzie mierzyła ponad 4500 km.
Freightliner będzie odpowiadał za wsparcie menedżerskie, techniczne oraz w zakresie szkoleń dla personelu SAR w obszarach związanych z wdrożeniem projektu, przede wszystkim w obszarze przewozów towarowych. Celem kontraktu jest rozwój usług przewozu towarów koleją na najwyższym światowym poziomie oraz transfer know-how wspierającego długookresową wizję rozwoju przewozów towarowych w Arabii Saudyjskiej.
W skład zwycięskiego konsorcjum wszedł również Network Rail Consulting – firma doradcza powołana przez brytyjskiego zarządcę infrastruktury Network Rail, specjalizująca się w doradztwie w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej. Dostarczy ona wsparcie techniczne, menedżerskie oraz szkoleniowe dla zarządcy infrastruktury. Trzeci konsorcjant – Serco, będzie odpowiadać za wsparcie w obszarze transportu pasażerskiego.
Dr Rumaih all Rumaih, prezes zarządu SAR, zapowiedział rychłą finalizację budowy North South Railway i szybkie przejście do etapu eksploatacji, czyli rozpoczęcia świadczenia usług przewozów towarów i pasażerów.
– Aby mieć pewność, że sieć NSR będzie zarządzana w oparciu o najlepsze światowe wzorce, w drodze przetargu dokonaliśmy wyboru partnerów projektu. Wizją SAR jest wdrożenie najwyższej jakości usług kolejowych w oparciu o najlepsze światowe wzorce. W oparciu o ich doświadczenia w obszarze przewozów towarowych, pasażerskich i zarządzania infrastrukturą będziemy dążyli do zapewnienia najwyższego technicznego, handlowego i eksploatacyjnego standardu obsługi wszystkich naszych klientów. Naszym celem jest również zapewnienie przepływu wiedzy technicznej i organizacyjnej, w tym – odpowiednie przeszkolenie naszego personelu. W długim terminie przełoży się to także na stworzenie nowych miejsc pracy i rozwój przemysłu kolejowego w Arabii Saudyjskiej – powiedział prezes Rumaih al Rumaih.
– Po dogłębnej analizie przygotowanej we współpracy z firmą doradczą AT Kearney, zdecydowaliśmy się na brytyjskie konsorcjum, w skład którego weszły: Grupa Freightliner, Network Rail Consulting i Serco. Zwycięskie konsorcjum pokonało silną międzynarodową konkurencję. Liczymy, że brytyjskie doświadczenia pozwolą nam w 5-letniej perspektywie zrealizować nasze cele strategiczne – dodał Rumaih al Rumaih.
– Okazało się, że nasze podejście, polegające na rozwijaniu usług kolejowych najwyższej jakości i zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa we współpracy z lokalnymi partnerami idealnie wpisuje się w strategiczną wizję Kolei Arabskich. Warto zaznaczyć, że nasze konsorcjum, które w wyścigu po ten prestiżowy kontrakt w pokonanym polu zostawiło silną międzynarodową konkurencję, składało się tylko z firm brytyjskich. Jesteśmy dumni i liczymy na owocną współpracę z naszymi partnerami z SAR w obszarze wdrażania usług kolejowych najwyższej jakości – powiedział Dom McKenna, dyrektor ds. międzynarodowych w grupie Freightliner.