Partnerzy serwisu:

Francuskie szybkie koleje - to logiczny system i lata tradycji

Dalej Wstecz
Autor:

WNP

Data publikacji:
26-04-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WNP

Podziel się ze znajomymi:

Francuskie szybkie koleje - to logiczny system i lata tradycji
Koleje dużej prędkości (KDP), we Francji utożsamiane z TGV, to nie tylko środek transportu, lecz także kluczowy czynnik rozwoju gospodarczego regionów i miast. Prawdopodobnie bez nich też zamiast rosnąć, malała by liczba pasażerów pociągów, szczególnie dalekobieżnych.

Po zachłyśnięciu się rozwojem komunikacji samochodowej, co nastąpiło wraz z budową sieci autostrad i dostępem do tańszych samochodów, od 1973 roku Francja przeżywa renesans komunikacji publicznej. Jest to celowa polityka państwa, oparta na przemyślanym systemie kompetencji i poziomu decyzyjności (państwo, 22 regiony, 100 departamentów oraz gminy i związki międzygminne), dofinansowania wielu rodzajów przewozów, na systemie podatkowym, ale także wolnym rynku w niektórych segmentach przewozów (np. sieć Eurostar z Paryża do Londynu).

Choć więc państwo nadal ma decydujący lub ważny głos w wielu kwestiach (np. dofinansowuje departamenty i regiony, rekompensując im dopłaty do biletów, które sięgają nawet 60 proc., dopłaca do niektórych urządzeń kolejowych), dziś system jest już silnie zdecentralizowany.

Ważnym elementem reformy transportu publicznego było wprowadzenie podatku transportowego (VT). Płacą go wszyscy pracodawcy (także państwowi) zatrudniający ponad 9 osób z określonego obszaru aglomeracji, w wysokości 2,6 proc. funduszu wynagrodzenia.

- Przedsiębiorcy już nie narzekają na nowy podatek, bowiem transport publiczny zapewnia przyjazd pracowników wypoczętych i na czas - dodał dyrektor Boudet.

Francja rozważa obecnie wprowadzenie (wzorem Japonii) podatku od "renty transportowej", czyli dodatku w podatku od gruntów i nieruchomości leżących w pasie głównych szlaków komunikacyjnych, szczególnie kolejowych.

Francuski resort transportu jest w stanie dowieźć, że budowa KDP to ważny czynnik gospodarczo-społeczny. Pierwszą linię Paryż-Lyon otwarto w 1981 roku, a koszt tej pionierskiej w Europie inwestycji zwrócił się już po 10 latach. Dzięki kolejnym odnogom KDP, jak np. do Reims, Le Mans, Tours, miasta te i regiony znacznie się uaktywniły gospodarczo, stając się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji krajowych i zagranicznych.

Co równie istotne, dobra komunikacja z siecią TGV, która została zbudowana promieniście od Paryża, pozwala objąć siecią szybkiej kolei już blisko 90 proc. Francuzów. Statystyki dowodzą, że do podróży na odległość 400-500 km, co przekłada się na ok. 2 godziny jazdy TGV, aż 90 proc. Francuzów wybiera szybką kolej. Łącznie z kolei korzysta 9,9 proc. podróżujących (1,4 proc. - podróżuje samolotami, 5 proc. autobusami, 83,7 proc. - własnymi samochodami).

Więcej

\

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5