Fot. Thomas Wolf (Der Wolf im Wald / wikipedia / CC BY-SA 3.0
Francuski rząd zainwestuje 170 mln euro rocznie do 2024 roku w branżę kolejowych przewozów towarowych. Między innymi dotowana będzie ponad połowa wysokości stawki opłat za dostęp do torów. Tym zabiegiem Francja chce, zgodnie z uchwaloną w lipcu ustawą klimatyczną, podwoić transport towarów koleją do 2030 r. Minister zapowiada też liczne środki wzmocnienia tej gałęzi transportu.
170 mln euro (czyli ok. 780 mln zł) rocznie zrekompensuje ponad połowę opłat za dostęp do infrastruktury na francuskiej sieci kolejowej. Oznacza to, że obecna już 50-procentowa redukcja będzie również obowiązywać po 2021 r. 70 mln euro z tej puli zostanie zainwestowane w usługi przewozu pojedynczymi wagonami, 47 mln euro w obsługę usług intermodalnych, a kolejne 15 mln euro na stworzenie do 2022 roku „autostrad” kolejowych Calais – Sète, Cherbourg – Bayonne i Perpignan – Rungis. Pozostałe 38 mln euro pokryłoby, jak zapowiedział Jean-Baptiste Djebbari, minister transportu: „prawie trzy czwarte opłat za dostęp, który operatorzy płacą SNCF Réseau”.
– Nie jestem pierwszym, który przedstawia projekt ożywienia kolejowych przewozów towarowych, ale tym razem chcemy zapewnić, aby ta polityka ożywienia kolejowego transportu towarowego była realna poprzez uwzględnienie komplementarności transportu kolejowego i drogowego – przyznał Jean-Baptiste Djebbari, minister transportu.
Udział kolejowych przewozów towarowych we Francji wynosi 9 proc. Jest to stosunkowo niski odsetek w porównaniu do i tak niezbyt wysokiej europejskiej średniej wynoszącej około 18 proc. Tuż przed pandemią w 2019 roku francuskie przewozy kolejowe odpowiadały tylko za przewóz 33 miliardy ton na kilometr, podczas gdy transport drogowy za 322 miliardy ton na kilometr.
Dopłata do stawek elementem większej strategii
Chociaż francuski rząd od dawna planował i dyskutował wprowadzenie śmiałego planu, ukierunkowanego na wzrost atrakcyjności przewozów towarowych, to dopiero teraz pojawiły się konkretne działania. Zaprezentowano 72 środki, które zostaną przyjęte w ciągu najbliższych trzech lat. – Zrównoważony rozwój zyskał na znaczeniu w planach rządowych. Transport kolejowy wytwarza mniej hałasu, powoduje mniej wypadków, mniej zanieczyszczeń, mniej korków i mniej emisji gazów cieplarnianych – powiedział Jean-Baptiste Djebbari, minister transportu.
Strategia krajowa jest podzielona na 72 środki mające na celu sprostanie czterem głównym wyzwaniom: przywrócenie rentowności usług przewoźników kolejowych, poprawa jakości usług SNCF Réseau, wzmocnienie współpracy z portami i transportem rzecznym – i wreszcie – intensyfikacja poprawy stanu w zakresie infrastruktury. Pierwszym budżetową deklaracją i środkiem pomocowym jest przedłużenie wsparcia dla operacji kolejowych przewozów towarowych do 2024 r. Infrastruktura towarowa ma również skorzystać z miliarda euro wniesionego przez państwo, Unię Europejską i władze lokalne. – Szczegóły inwestycji zostaną określone w najbliższych tygodniach – powiedział minister.
Miliardy euro na kolej we Francji
Wsparcie dla kolei we Francji nie jest nowością. Od 2015 roku 3,5 miliarda euro przeznaczono na odnowienie pociągów i usług między głównymi francuskimi miastami do 2027 roku. Kolejne 4,7 miliarda euro zarezerwowano na poprawę jakości sieci kolejowej i przebudowę m.in. oferty nocnej pociągów, jako przyjaznej środowisku alternatywy dla podróży samolotem.
Obecnie zapowiedziane wsparcie będzie skierowane bardziej w stronę sektora przewozów towarowych. Ogłoszeniu strategii towarzyszyło podpisanie paktu na rzecz rozwoju sektora z jego głównymi graczami – reprezentowanymi przez Alliance 4F „Francuski transport kolejowy przyszłości”, Stowarzyszenie Użytkowników Transportu Towarowego (AUTF) oraz SNCF. W podpisanym dokumencie każdy sygnatariusz zobowiązuje się do „wprowadzenia w życie strategii i dążenia do osiągnięcia postawionych w niej celów: ponownego uruchomienia, a następnie zrównoważonego rozwoju kolejowych przewozów towarowych”, przy jednoczesnym zagwarantowaniu „zwiększenia liczby zaangażowanych podmiotów, zwłaszcza w regionach”. Zobowiązaniom tym towarzyszy obowiązek osiągnięcia wyników popartych wskaźnikami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.