Siatka połączeń bijących rekordy popularności wśród Francuzów, znanych pod marką OuiGo, rozrośnie się w 2016 roku. Szef Kolei Francuskich SNCF Guillaume Pepy zapowiedział, że pociągi Ouigo będą obsługiwały dwukrotnie więcej tras niż obecnie.
Od 2013 roku niskokosztowe pociągi dużych prędkości kursują we Francji między przedmieściami Paryża (Marne La Vallée) a Lyonem, Marsylią i Montpellier. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, linia zostanie wydłużona w kierunku północno-wschodnim.
Pociągi OuiGo będą zatrzymywały się również bliżej Paryża, obsługując dodatkowo miejscowość Massy, port lotniczy Roissy-Charles de Gaulle, stację Haute Picardie oraz miejscowość Tourcoing położoną tuż przy granicy z Belgią, niedaleko Lille. Pociągi pojadą też na zachód – do Le Mans, Angers, Nantes i Rennes.
Zmian będzie więcej
Niebawem francuscy pasażerowie, zarówno na pokładzie pociągów OuiGo, jak i pozostałych, będą mieli większe wygody. Jak zdradza SNCF, spółka jest o krok od podpisania umów z dużymi dostawcami usług internetowych. Jeśli kontrakty zostaną zawarte, w 90% pociągów do 2020 roku będzie funkcjonował Internet. Planowane są także modernizacje systemów klimatyzacyjnych szybkich pociągów, tak, aby były one bardziej wydajne.
Szef SNCF Guillaume Pepy zapowiedział ostatnio, że chciałby, aby jeszcze w 2016 roku jedna trzecia biletów na pociągi poruszające się po sieci dużych prędkości, kosztowała nie więcej niż 40 euro. Na razie Pepy nie chce jeszcze składać ostatecznych deklaracji w tej sprawie, ponieważ kolejowy budżet wciąż czeka na akceptację Ministerstwa Transportu.
Szybki sukces
Pociągi Ouigo kursują od 2 kwietnia 2013 roku. Ceny biletów zaczynają się już od 10 euro dla dorosłych, a dla dzieci poniżej 12 roku życia – od 5 euro. Koszt najdroższego biletu to nie więcej niż 85 euro. Tylko w ciągu pierwszej doby od uruchomienia systemu rezerwacyjnego Ouigo, przewoźnikowi udało się sprzedać 30 tysięcy biletów. W ciągu kolejnych dwóch dni ta liczba wzrosła do 200 tysięcy. W ciągu pięciu miesięcy działalności na pociągi Ouigo sprzedano milion biletów.
Jeszcze w tej chwili połączenia OuiGo są obsługiwane czterema pociągami TGV Duplex. Ich standard jest zgodny z drugą klasą pociągów TGV, jednak przestrzeń bagażowa oraz zaplecze barowe zostały zmniejszone, aby w pociągach znalazło się więcej miejsca na dodatkowe fotele. Po wejściu w życie zmian w siatce połączeń, pojawią się dodatkowe pociągi obsługujące wydłużone trasy.