Besançon to kolejne miasto na mapie Europy, które po latach powraca do systemu tramwajowego. Zaplanowana inwestycja ma zostać zakończona jeszcze w tym roku. Według samorządu miasta system tramwajowy w Besançon jest przykładem tego, że da się go zbudować znacznie taniej niż w innych miastach.
15 stycznia w Besançon przeprowadzono pierwsze testy budowanej linii tramwajowej. Kursy odbyły się na w centralnym odcinku linii - pomiędzy przystankami Planoise i Viotte. Regularne kursy mają rozpocząć się w grudniu tego roku i będą prowadzone na liniach T1 - Chauts du Chazal - Chalezeule oraz T2 - Chauts du Chazal - Gare Viotte (tramwaje linii T2 i T1 w przeważającej mierze pojadą po tych samych torach).
Taniej niż gdzie indziej
Tramwaj w Besançon to inwestycja szczególna, ponieważ jest znacznie tańsza niż dotychczas budowane linie tramwajowe. Jak zapewnia inwestor, koszt budowy linii kształtuje się na poziomie około 17 mln euro za 1 kilometr, podczas gdy średni koszt budowy linii we Francji to około 25-30 mln euro za kilometr. Taką cenę udało się osiągnąć m. in. dzięki budowie zestandaryzowanych, najprostszych przystanków oraz wykorzystaniu tańszego wyposażenia linii. Miastu udało się także zaoszczędzić na kontrakcie na dostawę 19 tramwajów, który opiewa na kwotę 35,2 mln euro. Do udziału w przetargu dopuszczono 7 podmiotów, podczas gdy najczęściej we Francji udział biorą trzy - maksymalnie cztery firmy. Kontrakt przyznano hiszpańskiej firmie CAF, która do tej pory nie miała kontraktów na francuskim rynku. CAF dostarcza trójczłonowe tramwaje Urbos o długości 23,6 m, z których każdy jest w stanie pomieścić do 132 pasażerów. Kontrakt przewiduje opcję zakładającą powiększenie pojazdów o dodatkowe człony, które pozwolą zwiększyć zdolności przewozowe tramwajów.
Na linii znajdzie się łącznie 31 przystanków. Dotychczasowe prognozy zakładają, że każdego dnia z nowo zbudowanego systemu tramwajowego będzie korzystało od 45 do 50 tys. pasażerów dziennie. Budowa dwóch linii w Besançon to powrót do systemu tramwajowego, który istniał w mieście przed laty, choć przebieg linii jest inny. Od roku 1897 przez ponad 50 lat w mieście funkcjonowały trzy linie tramwajowe. Zrezygnowano w nich w 1952 roku z powodu zmniejszenia znaczenia transportu tramwajowego na rzecz autobusów.
Całkowity koszt budowy nowego systemu tramwajowego w Besançon oraz zakupu taboru to łącznie blisko 230 mln euro.