Trwa poszerzanie siatki nocnych pociągów we Francji. Oferta wciąż nie jest obszerna, ale według zapowiedzi francuskiego resortu transportu, do 2030 r. w kraju ma działać 10 nocnych pociągów, z których część ma jeździć za granicę. Od 20 maja br. uruchomiono jeden z nich, kursujący na trasie Paryż − Nicea.
Reaktywację nocnych pociągów we Francji ogłoszono na początku 2021 r. Wówczas francuski minister transportu Jean-Baptiste Djébbari zadeklarował, że do 2030 r. we Francji działać będzie 10 nocnych pociągów. Część z nich pojedzie za granicę. Ogłoszenie miało miejsce w zakładach w Périgeux, czyli w obiekcie, w którym przeprowadzono modernizację 60 kuszetek mających dołączyć do istniejących i zapowiadanych nocnych połączeń.
Jako pierwsze zapowiedziano ponowne uruchomienie połączenia Paryż – Nicea. Początkowo była mowa o kwietniu 2021 r. Udało się miesiąc później – 20 maja br. trasa została uruchomiona. Inauguracja odbyła się na dworcu Paris Austerlitz. Między Paryżem a Niceą (długość trasy to ponad 1000 km) można podróżować pociągiem w obie strony w tygodniu i w weekendy. Podróż trwa około 11 godzin.
Następne w kolejności będą połączenia Paryż – Tarbes i Paryż – Wiedeń. Mają one zostać uruchomione do końca 2021 r.
W ciągu kilkunastu miesięcy miałyby zostać również uruchomione pociągi ze Strasburga do Marsylii i do Nicei. Jeśli chodzi o inne relacje międzynarodowe, miałyby to być trasy Paryż – Barcelona przez Perpignan i Barcelona – Nicea – Zurych, który kursowałby w porozumieniu z Kolejami Austriackimi lub Szwajcarskimi.
Uruchomienie nocnych połączeń kolejowych na terenie Francji to część gospodarczego planu odbudowy, ogłoszonego we wrześniu ubiegłego roku. W jego ramach francuski rząd podejmuje szereg działań mających rozruszać gospodarkę po spowolnieniu wywołanym przez COVID-19. Na reaktywację pociągów nocnych przewidziano 100 mln euro.
Więcej na temat planów reaktywacji
można przeczytać tutaj.