Partnerzy serwisu:
Świat

Francja: 10 nowych kolei aglomeracyjnych do 2040 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Francja: 10 nowych kolei aglomeracyjnych do 2040 roku
fot. Smiley.toerist, lic. CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Do 2040 r. francuska sieć kolejowa ma zostać kompleksowo zmodernizowana i rozbudowana o nowe linie. Szczególna uwaga ma być poświęcona kolejom aglomeracyjnym, mającym pomóc w zmniejszeniu ruchu samochodowego w największych miastach – to najważniejsze założenia programu inwestycji kolejowych, przygotowanego przez francuski rząd. Wartość wszystkich przedsięwzięć ma wynosić aż 100 miliardów euro.

Francuska sieć kolejowa jest rozwinięta nierównomiernie, co przekłada się także na jakość usług. Dysproporcje między aglomeracją paryską a innymi, nawet metropolitalnymi miastami powodują niezadowolenie społeczne Francuzów spoza stolicy. Rząd próbuje rozwiązać ten problem polityczny poprzez duży program modernizacji i rozbudowy sieci.

Jak informuje agencja Reuters, wielomiliardowe inwestycje zaplanowano do roku 2040. Będą one ważną częścią wysiłków na rzecz ograniczenia śladu węglowego francuskiej gospodarki (do 2050 r. ma ona osiągnąć, podobnie jak reszta Unii Europejskiej, neutralność klimatyczną). Jak pisaliśmy wielokrotnie, kolej to najwydajniejszy energetycznie i najmniej emisyjny w przeliczeniu na pasażera środek transportu lądowego.

Twórcy planu, zapowiedzianego ogólnie przez premier Élisabeth Borne, nie zamierzają poprzestać na modernizacji istniejących linii. Sieć kolejowa ma też zostać znacząco rozszerzona. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju będzie budowa w większych miastach (wstępnie mówi się o 10 takich ośrodkach) systemów kolei aglomeracyjnych na wzór paryskiej RER. Pociąg ma – w efekcie realizacji programu – stać się przekonującą alternatywą dla samochodu również na obszarach wiejskich.

Rozwój kolei ma równocześnie pomóc w uniezależnieniu francuskiej gospodarki od gwałtownie drożejących paliw kopalnych. Jeszcze przed pandemią COVID-19 i rosyjską agresją na Ukrainę ceny benzyny i oleju napędowego były jedną z przyczyn protestów tzw. Żółtych Kamizelek.

W rozbudowie sieci będą uczestniczyć francuskie koleje państwowe SNCF oraz samorządy. Jednym ze źródeł finansowania mają być fundusze Unii Europejskiej. Bliższych szczegółów na razie nie przedstawiono.

Francuska kolej z jednej strony wydaje się wracać po pandemii COVID-19 do dobrej kondycji. Przychód SNCF w 2022 r. wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim o 19% i wyniósł 41,35 mld euro, a zysk netto – 2,4 mld euro. Z drugiej jednak – według wypowiedzi samego prezesa SNCF Group – tempo inwestycji kolejowych nie dorównuje potrzebom, pozostaje też w tyle za państwami sąsiednimi. Świadectwem prokolejowej polityki władz państwowych – oprócz opisywanej deklaracji szefowej rządu – jest szeroko dyskutowany w branży transportowej zakaz lotów krajowych na trasach, które można pokonać pociągiem w czasie do 2,5 godziny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów

Infrastruktura

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

50. zielony przystanek na mapie stolicy

Zintegrowany transport

50. zielony przystanek na mapie stolicy

inf. pras. UM Warszawa 14 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów

Infrastruktura

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

50. zielony przystanek na mapie stolicy

Zintegrowany transport

50. zielony przystanek na mapie stolicy

inf. pras. UM Warszawa 14 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5