Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki
Fot. FPS H. Cegielski
"Zespół trakcyjny nowej generacji FPS Plus zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. Następnie rozpoczną się jego testy, a jazdy z pasażerami zaplanowano na rok 2023. Innym sektorem, na którym chce koncentrować się FPS, są lokomotywy manewrowe z napędem spalinowym lub bateryjnym" – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju FPS Cegielski.

Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Co się dzieje z pojazdem FPS Plus?

Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych: Pojazd jest w fazie uruchomień i dopuszczenia do eksploatacji. Uruchomienie wszystkich systemów nastąpi w lipcu, a we wrześniu będzie go można zobaczyć na targach w Berlinie.

Jeśli chodzi o eksploatację pojazdów trakcyjnych, mamy doświadczenie związane z Feniksami oraz z lokomotywami SM42. W tym ostatnim przypadku choroby wieku dziecięcego mamy już za sobą, a zastosowane w agregatach prądotwórczych nowoczesne silniki Deutza sprawdziły się w eksploatacji. Dopracowujemy rozwiązania techniczne, które zauważamy na lokomotywach, i od razu wprowadzamy te zmiany także w Plusie (tu również stosujemy silniki marki Deutz).

Jakie będą dalsze kroki?

Po berlińskich targach, jeszcze w tym roku, rozpoczniemy testy. Bierzemy pod uwagę zarówno tor w Żmigrodzie, jak i szlaki PKP PLK. Pierwsze jazdy z pasażerami planujemy na przyszły rok. Dokładny termin zależy od tego, kiedy otrzymamy homologację i ustalimy trasy, na których POLREGIO będzie eksploatowało nasz pojazd.

Projekt został dofinansowany przez NCBR?

Mamy dwa projekty badawczo-rozwojowe, z których jeden – dotyczący opracowania pojazdu dwuczłonowego – jest już zakończony. Testy homologacyjne i dalsze etapy realizowane są poza projektem. Drugi projekt to trójczłonowy pojazd hybrydowy, należący do tej samej rodziny. Pomiędzy pojazdami występują różnice konstrukcyjne, dotyczące konfiguracji łączenia członów – chodzi o pełną modułowość i szybką rekonfigurowalność, czyli dołączanie i odłączanie członów. Warto zaznaczyć, że każdy człon pojazdu ma dwa osobne wózki. Zmieniliśmy też rodzaj przekaźników i oprogramowanie.

Na jakim etapie jest budowa pojazdu hybrydowego?

Pudła pojazdów są gotowe i pomalowane. Rozpoczęliśmy montaż końcowy.

Co jeszcze FPS pokaże na targach w Berlinie?

Wagon z rodziny 175A dla PKP Intercity.

Współpraca Roman Czubiński

Cała rozmowa ukazała się w numerze 5/2022 miesięcznika Rynek Kolejowy
Zachęcamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

Tabor i technika

Jak powstaje rozkład jazdy

Infrastruktura

Jak powstaje rozkład jazdy

Paweł Rydzyński 12 czerwca 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

FPS zaprezentuje nowy pociąg Plus na przełomie roku

Tabor i technika

Zobacz również:

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

Tabor i technika

Jak powstaje rozkład jazdy

Infrastruktura

Jak powstaje rozkład jazdy

Paweł Rydzyński 12 czerwca 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

FPS zaprezentuje nowy pociąg Plus na przełomie roku

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5