"Zespół trakcyjny nowej generacji FPS Plus zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. Następnie rozpoczną się jego testy, a jazdy z pasażerami zaplanowano na rok 2023. Innym sektorem, na którym chce koncentrować się FPS, są lokomotywy manewrowe z napędem spalinowym lub bateryjnym" – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju FPS Cegielski.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Co się dzieje z pojazdem FPS Plus?
Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych: Pojazd jest w fazie uruchomień i dopuszczenia do eksploatacji. Uruchomienie wszystkich systemów nastąpi w lipcu, a we wrześniu będzie go można zobaczyć na targach w Berlinie.
Jeśli chodzi o eksploatację pojazdów trakcyjnych, mamy doświadczenie związane z Feniksami oraz z lokomotywami SM42. W tym ostatnim przypadku choroby wieku dziecięcego mamy już za sobą, a zastosowane w agregatach prądotwórczych nowoczesne silniki Deutza sprawdziły się w eksploatacji. Dopracowujemy rozwiązania techniczne, które zauważamy na lokomotywach, i od razu wprowadzamy te zmiany także w Plusie (tu również stosujemy silniki marki Deutz).
Jakie będą dalsze kroki?
Po berlińskich targach, jeszcze w tym roku, rozpoczniemy testy. Bierzemy pod uwagę zarówno tor w Żmigrodzie, jak i szlaki PKP PLK. Pierwsze jazdy z pasażerami planujemy na przyszły rok. Dokładny termin zależy od tego, kiedy otrzymamy homologację i ustalimy trasy, na których POLREGIO będzie eksploatowało nasz pojazd.
Projekt został dofinansowany przez NCBR?
Mamy dwa projekty badawczo-rozwojowe, z których jeden – dotyczący opracowania pojazdu dwuczłonowego – jest już zakończony. Testy homologacyjne i dalsze etapy realizowane są poza projektem. Drugi projekt to trójczłonowy pojazd hybrydowy, należący do tej samej rodziny. Pomiędzy pojazdami występują różnice konstrukcyjne, dotyczące konfiguracji łączenia członów – chodzi o pełną modułowość i szybką rekonfigurowalność, czyli dołączanie i odłączanie członów. Warto zaznaczyć, że każdy człon pojazdu ma dwa osobne wózki. Zmieniliśmy też rodzaj przekaźników i oprogramowanie.
Na jakim etapie jest budowa pojazdu hybrydowego?
Pudła pojazdów są gotowe i pomalowane. Rozpoczęliśmy montaż końcowy.
Co jeszcze FPS pokaże na targach w Berlinie?
Wagon z rodziny 175A dla PKP Intercity.
Współpraca Roman Czubiński
Cała rozmowa ukazała się w numerze 5/2022 miesięcznika Rynek Kolejowy
Zachęcamy do prenumeraty!