Czy FPS wystartuje w przetargu na wagony dla wojska, który ogłosiło PKP Intercity? – Rozważamy to. Obecnie analizujemy specyfikację zamówienia – mówi „RK” spółki Cegielski–FPS Hubert Stępniewicz i zdradza nam eksportowe plany fabryki.
Warto podkreślić, że w porównaniu do zapytania ofertowego ograniczona została specyfikacja zamówienia w zakresie dopuszczeń do ruchu poza granicami kraju. To powinno zachęcić producentów do udziału w postępowaniu. – Dopuszczenie do eksploatacji w ponad dwudziestu krajach w obecnej sytuacji to ogromne ryzyko związane z nieprzewidywalnością procesu – przyznaje prezes.
Prezes FPS-u podkreśla, że wagon pasażerski jest flagowym produktem FPS. – To obszar naszej specjalizacji. Pracujemy nad tym, by wagony stały się naszym produktem eksportowym – powiedział „Rynkowi Kolejowemu”. Jak uściślił, chodzi nie tylko o rynek europejski. – Poza Europą są kraje, które w większym stopniu polegają na taborze klasycznym, a nie zespołach trakcyjnych – mówi Hubert Stępniewicz. Jak się dowiedzieliśmy, producent złożył ofertę na dostawę 60 wagonów – właśnie poza naszym kontynentem.
Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Marcin Chludziński, poinformował, że wartość portfela zamówień Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski wynosi prawie 500 mln. – W ciągu kilku lat przed "dobrą zmianą polityczną" portfel zamówień to było 100 mln zł" – powiedział Chludziński.
Cegielski w listopadzie wygrał dwa ważne przetargi. Pierwszy opiewa na
modernizację 60, drugi na produkcję
całkowicie nowych 55 wagonów.