30 maja PKP Intercity poinformowało o rozszerzeniu umowy na zakup 55 nowych wagonów kolejnych 26 pojazdów. Producent – Cegielski FPS musi dla nich uzyskać dopuszczenie do ruchu w aż sześciu krajach. Firma wybrała już partnera do procesu homologacji nowych wagonów pasażerskich w Niemczech i Austrii.
Wartość kontraktu po zamówieniu dodatkowych 26 nowych wagonów
wzrosła do 697,3 mln zł. 81 nowych wagonów trafi do PKP Intercity do lutego 2022 r., a pierwsze z nich już w przyszłym roku. Po upływie 24 miesięcy od odbioru wagonów FPS H. Cegielski jest zobowiązana do wykonania przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wagony mają posiadać dopuszczenie do eksploatacji nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Niemczech, Austrii na Słowacji i Węgrzech.
Prezes Cegielski FPS Hubert Stępniewicz przyznaje, że dopuszczenie pojazdu do ruchu za granicą będzie najtrudniejszym elementem tego kontraktu. - Zaczęliśmy prace nad przygotowaniem procesu homologacji w Niemczech – zdradził, przekonany, że to dopuszczenie do ruchu w tym kraju będzie najtrudniejsze do uzyskania; jak dodaje, przekonują się o tym wszyscy producenci taboru kolejowego. FPS podpisał już umowę z DB Systemtechnik w tej sprawie. Niemiecka firma m.in. przejmie zarządzanie procesem dopuszczeniowym, zweryfikuje, jako jednostka upoważniona (DeBO), spełnienie wymagań krajowych oraz wystawi wymagane świadectwa zgodności.
– Wagon zostanie skonstruowany w oparciu o zalecenia naszego doradcy niemieckiego, tak aby uprościć i zoptymalizować samą procedurę dopuszczenia na rynku niemieckim. Będziemy przede wszystkim badali zgodność naszego pojazdu z wymaganiami infrastruktury kolejowej – mówi prezes FPS. Jak dodał, ze względu na brak odpowiedniego toru testowego w Polsce, próby dynamiczne wagonu będą wykonywane w czeskim Velimiu.
Jak już pisaliśmy, FPS
będzie dywersyfikował swoje portfolio, wchodząc na rynki lokomotyw oraz zespołów trakcyjnych. Zdaniem Stępniewicza, rynek wagonów jest jednak przyszłościowy, a wymóg homologacji w kilku krajach postawiony przez PKP Intercity jest dla producenta szansą. Szczególnie prywatni przewoźnicy, tacy jak RegioJet czy Flixtrain chętnie korzystają ze składów wagonowych, które pozwalają na elastyczne kreowanie podaży miejsc.