Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawił się długo oczekiwany pociąg Plus – pierwszy zespół trakcyjny zaprojektowany i zbudowany przez poznański FPS H. Cegielski.
Nowy pociąg Plus, pierwszy zespół trakcyjny w historii FPS,
został zapowiedziany w 2017 roku. Prezentacja prototypu pojazdu,
po dużych opóźnieniach,
odbyła się w 2021 roku na targach Trako. W tym tygodniu pociąg rozpoczął jazdy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
– Rozpoczęliśmy testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, które mają pozwolić na zdobycie ostatecznej homologacji przez pociąg z nowej platformy Plus. Testowany egzemplarz jest pojazdem dwutrakcyjnym, elektryczno-spalinowym – przekazał nam prezes FPS H. Cegielski, Marcin Rodek.
FPS ze swoim Plusem znalazł się w gronie czterech firm, które podpisały umowy ramowe na
dostawy nowych pociągów dla Polregio. Na etapie postępowania jego cena była dużo niższa od konkurencji, choć warto pamiętać, że nie były to ostateczne oferty. Będą to jednak trochę inne pojazdy niż ten, który można zobaczyć w Żmigrodzie.
– Choć FPS Plus powstał jak dotąd tylko w jednym egzemplarzu, a dla potrzeb Polregio trzeba będzie wprowadzić zmiany konstrukcyjne, będziemy w stanie wywiązać się z dostaw na czas. Znacząco niższa od innych oferentów cena wynika z naszej przewagi konkurencyjnej – mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym pełniący wówczas obowiązki prezesa, a
obecnie FPS H. Cegielski Marcin Rodek. Jak zapewnia, konieczne doświadczenie firma zdobyła przy
modernizacji EN57 do standardu FENIKS oraz innych kontraktach. Ciekawą rozmowę dotyczącą m.in. wymogów Polregio oraz dopuszczenia pojazdu do ruchu
można przeczytać tutaj.