– Zespół trakcyjny nowej generacji FPS Plus zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. Następnie rozpoczną się jego testy, a jazdy z pasażerami zaplanowano na rok 2023 – mówi Rynkowi Kolejowemu Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju FPS Cegielski.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Co się dzieje z FPS Plusem?
Piotr Tarnawski, dyrektor sprzedaży i rozwoju w H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych: Pojazd jest w fazie uruchomień i dopuszczenia do eksploatacji. Uruchomienie wszystkich systemów nastąpi od lipca, a we wrześniu będzie go można zobaczyć na targach w Berlinie.
Jeśli chodzi o eksploatację pojazdów trakcyjnych, mamy doświadczenie związane z Feniksami oraz z
lokomotywami SM42. W tym ostatnim przypadku
choroby wieku dziecięcego mamy już za sobą, a zastosowane w agregatach prądotwórczych nowoczesne silniki Deutza sprawdziły się w eksploatacji. Dopracowujemy rozwiązania techniczne, które zauważamy na lokomotywach i od razu wprowadzamy te zmiany także w Plusie (tu również stosujemy silniki marki Deutz).
Jakie będą dalsze kroki?
Po berlińskich targach, jeszcze w tym roku, rozpoczniemy testy. Bierzemy pod uwagę zarówno tor w Żmigrodzie, jak i szlaki PKP PLK. Pierwsze jazdy z pasażerami planujemy na przyszły rok. Dokładny termin zależy od tego, kiedy otrzymamy homologację i ustalimy trasy, na których Polregio będzie eksploatowało nasz pojazd.
Co jeszcze FPS pokaże na targach w Berlinie?
Wagon z rodziny 175A dla PKP Intercity.
FPS sygnalizował chęć współpracy z chińskim koncernem CRRC. Czy sprawa będzie miała dalszy ciąg?
W chwili obecnej rozmowy są zawieszone, jednak zostawiamy sobie przestrzeń do współpracy. Jeśli przetarg jest dla nas interesujący, a brakuje nam know-how lub referencji, jesteśmy otwarci na rozmowę i współpracę z każdym partnerem. Chcemy poszerzać kompetencje i oferować takie produkty, jakich oczekuje rynek.
Czy jesteście zainteresowani postępowaniem Polregio na 200 EZT? Są wątpliwości dotyczące spełniania wymogu doświadczenia przez spółkę...
Postępowanie przetargowe dopiero się rozpoczęło. Interesujemy się tym przetargiem, ponieważ pojazdy z rodziny Plus wpisują się w jego wymagania. Warto zaznaczyć, że Polregio chce wyłonić wykonawców umowy ramowej, a FPS chce znaleźć się w ich gronie.
Czy Plus został zaprojektowany z myślą o zmianie napędu na wodorowy?
Zdecydowanie tak. Na bieżąco śledzimy rynek i badamy tę technologię. Mamy podpisane listy intencyjne i umowę na wprowadzenie wodorowego układu zasilania do platformy Plus. Pewne prace już się toczą, jednak szczegóły chcemy ogłosić nieco później. Czekamy na finansowanie w dużej skali. NCBR jest dobrym podmiotem wspierającym takie przedsięwzięcia, jednak obecnie mamy do czynienia z „luką” między programami.
Współpraca: Roman Czubiński
Całą rozmowę będzie można przeczytać w kolejnym numerze Miesięcznika "Rynek Kolejowy"