Niespodzianka w przetargu województwa pomorskiego na nowe pociągi dwutrakcyjne. Oprócz Newagu, który dotąd wygrał wszystkie takie postępowania w Polsce, wystartował FPS H. Cegielski z pociągiem Plus. I zaoferował niższą cenę, niż Newag.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
ogłosił w lutym przetarg na cztery spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne. Samorząd złożył w tej sprawie wnioski o dofinansowanie inwestycji z Polskiego Ładu.
Jak pisaliśmy po analizie specyfikacji przetargowej, pociągi mają być szybkie pod siecią trakcyjną i nieco wolniejsze bez niej, trójczłonowe, z dużą liczbą drzwi, ale z niewielką przestrzenią do przewozu rowerów.
Do postępowania zgłosił się Newag, który jako jedyny dostarczył dotąd "hybrydy", czyli defacto pociągi spalinowo-elektryczne, samorządom Zachodniego Pomorza czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaoferował on cenę 127,82 mln zł brutto. Do postępowania przystąpił również FPS H. Cegielski z ofertą opiewającą na 120,245 mln zł brutto. Pierwszy zespół trakcyjny poznańskiego producenta -
FPS Plus - niedawno rozpoczął długo oczekiwane testy.
Pomorskie oceni oferty na dostawę nie tylko według ceny - ta stanowiła o tylko 61% oceny oferty, długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady na każdy z 4 pojazdów oraz dokumentację techniczną - 10%, termin dostawy pojazdów w ramach zamówienia - 24% i montaż zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5%. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
Zamawiający wymaga, aby zamówienie zostało wykonane w maksymalnie 31 miesięcy od dnia podpisania umowy w zakresie dostawy pierwszego i drugiego pojazdu oraz maksymalnie do 32 miesięcy od dnia podpisania umowy w zakresie dostawy trzeciego i czwartego pojazdu. W najgorszym wypadku pociągi pojadą więc w końcu 2025 roku.