Jak podsumowuje Hubert Stępniewicz, prezes zakładów H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, 2018 rok był dla spółki bardzo intensywny. – W lutym ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na produkcję 55 nowych wagonów zgodnych z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. To dla nas niezwykłe przedsięwzięcie, ponieważ oznacza zupełnie nową konstrukcję wagonu, choć opartą na sprawdzonych już wózkach – podkreśla.
FPS będzie
uzyskiwał dopuszczenie do ruchu dla tych wagonów na rynek niemiecki, austriacki, czeski, słowacki i węgierski, co stanowi dla producenta duże wyzwanie, ale i szansę. W tym roku spółka planuje zbudować dwa pierwsze wagony, które posłużą jako obiekty do badań certyfikacyjnych.
– Kontynuujemy niezwykle ważny dla nas
projekt modernizacji 90 wagonów typu 111A/174A. W zeszłym roku zmodernizowaliśmy i
dostarczyliśmy do PKP Intercity 30 takich wagonów – informuje Stępniewicz. – Bardzo nas cieszy to, że wdrażany przez nas program restrukturyzacji przynosi efekty w postaci zwiększenia zdolności produkcyjnych – podkreśla. W tym roku producent stawia sobie poprzeczkę jeszcze wyżej – chce zmodernizować od 50 do 60 wagonów 111 A.
Równoległe do dwóch projektów wagonowych FPS
pracuje nad rozwojem pojazdu Plus, czyli dwusystemowego, spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego. – Pozwoli on rozwiązać problem transportu pasażerskiego na stykach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych linii kolejowych, a zatem zapewni operatorowi swobodę kształtowania obiegów na obydwu typach linii kolejowych – z korzyścią dla pasażerów – podsumowuje Stępniewicz.