Pod koniec ubiegłego roku w Łodzi odbyły się obrady Forum Klientów PKP CARGO. Celem tego spotkania, zorganizowanego przez przewoźnika kolejowego ze swymi usługobiorcami, było z jednej strony - poszerzenie ich wiedzy o funkcjonowaniu PKP CARGO SA, a z drugiej - zapoznanie się z opiniami największych klientów odnośnie dalszego usprawnienia zawierania umów oraz realizacji usług transportowych.
Na początku obrad przedstawiciele kierownictwa spółki zaprezentowali szeroką problematykę przewozu ładunków w 2007 r., ofertę transportową i innych usług PKP CARGO oraz reguły polityki handlowej, w tym taryfowej, i projekt koncepcji zmiany struktury pionu marketingu i handlu. Spółka PKP CARGO również w I półroczu 2007 r. zajmowała drugie miejsce na wspólnotowym rynku towarowych przewozów kolejowych. Głównymi grupami przewożonych ładunków nadal są paliwa stałe (44,5%), następnie materiały budowlane (19,9%), surowce i produkty metalurgiczne (12,9%), a także paliwa płynne i produkty chemiczne (11,9%). Przewozy tranzytowe stanowią tylko 3,2%, natomiast intermodalne 2,4% ogólnej wielkości masy przewozowej. Dziennie dla przewozu ładunków uruchamianych jest przeciętnie ponad 1000 pociągów. Największy polski przewoźnik towarowy obsługuje około 10 000 klientów, prawie 1000 ogólnodostępnych punktów ładunkowych i ponad 1300 bocznic prywatnych.
Spółka PKP CARGO w myśl hasła „Przewieziemy wszystko i wszędzie” oferuje przewozy wszelkich towarów, w tym niebezpiecznych w formie przesyłek całopociągowych, w grupach wagonów, jak i przesyłek pojedynczych wagonów. Ponadto świadczy też inne usługi, jak przeładunki i magazynowanie towarów, usługi trakcyjne i taborowe oraz naprawy taboru trakcyjnego i przewozowego. Dzięki zorganizowaniu sieci szybkich pociągów kontenerowych zostały zapewnione sprawne przewozy intermodalnych jednostek transportowych, tj. kontenerów wielkich, naczep samochodowych i nadwozi wymiennych pomiędzy różnymi terminalami w kraju, w tym obsługującymi porty morskie Gdańsk/Gdynia i Szczecin/Świnoujście oraz terminalami zagranicznymi. Wyniki przewozów intermodalnych są szczególnie satysfakcjonujące w przewozach kontenerów wielkich 40-stopowych w relacjach międzynarodowych (eksport, import). Także przewozy krajowe tych kontenerów wzrosły znacząco, bo aż o ponad 60%, w stosunku do roku ubiegłego, ale nadal stanowią niewielki udział w ogólnej wielkości przewozów intermodalnych (ok. 10%). Przy tym należy zauważyć znaczny wzrost przeładunków na terminalach PKP CARGO w Mławie, Kobylnicy i w Gliwicach, a także w Medyce na polsko-ukraińskim przejściu granicznym. Planowane są też budowy nowych terminali transportu intermodalnego np. w Ostaszewie k. Torunia.
Pomyślnie rozwijają się przewozy promowe odbywające się bezpośrednią linią kolejową Świnoujście - Ystad (Szwecja), która stanowi dogodne połączenie Skandynawii z krajami Europy Środkowej, m.in. pociągiem Skandviking relacji Malmö - Wiedeń, i dalej z krajami Europy Południowo-Wschodniej. Spółka PKP CARGO dysponuje dwoma promami morskimi, posiadającymi pokłady kolejowe o łącznej długości torów ok. 1000 m do przewozu różnych towarów, w tym materiałów niebezpiecznych. Natomiast stacja portowa Świnoujście zapewnia sprawny dowóz oraz odwóz przesyłek wagonowych pociągami krajowymi i międzynarodowymi do i z zaplecza gospodarczego naszego portu morskiego.
Aktualna polityka handlowa PKP CARGO uwzględnia przy zawieraniu umów o sprzedaży usług przewozowych również czynniki mające wpływ na optymalizację realizacji procesu przewozowego. Stosowane bowiem zasady polityki sprzedaży usług przewozowych przewidują przy zawieraniu umów handlowych uwzględnianie parametrów dodatkowych, m.in. wielkość planowanej masy w poszczególnych relacjach, z podziałem na przesyłki wagonowe i całopociągowe o określonej masie, minimalną i maksymalną wielkość tych przewozów w dobie, wymagania klienta dotyczące wagonu, minimalny załadunek towaru itp. Przedstawienie przez klienta tych danych umożliwia bowiem przewoźnikowi optymalizację procesu przewozowego, a klientowi zaproponowanie korzystniejszych warunków cenowych. Istotną funkcję w tym zakresie mają do spełnienia spedytorzy, zwykle współorganizatorzy określonych przewozów, dzięki którym tabor wagonowy może być lepiej wykorzystany, a proces transportowy jest sprawniej realizowany.
Podczas Forum zostały też przedstawione plany poprawy jakości obsługi klientów PKP, m.in. w zakresie modernizacji oraz odnowy taboru trakcyjnego i przewozowego, wdrożenia systemu informatycznego dla śledzenia i zarządzania pojazdami kolejowymi, w tym wagonami towarowymi, z wykorzystaniem technologii identyfikacji radiowej (RFID), uniezależniającej przewoźnika od zarządcy infrastruktury. Technologia ta stosowana na kolejach francuskich i hiszpańskich może zostać przyjęta jako standardowa w krajach UE, co umożliwiłoby automatyczną wymianę informacji pomiędzy europejskimi przewoźnikami kolejowymi oraz opracowywanie serwisu (internetowego, telefonicznego) dla klientów PKP CARGO o przebiegu realizacji umowy przewozu krajowego i międzynarodowego.
W zakresie odnowy taboru przewozowego spółka PKP CARGO zamierza podjąć także przedsięwzięcia inwestycyjne, mając na uwadze dynamicznie rozwijające się przewozy kontenerów wielkich oraz materiałów hutniczych, a także ładunków masowych, jak kamień wapienny, koks i innych towarów, które powinny być przewożone w wagonach samowyładowczych (np. serii Falns). Ponadto przewiduje się modernizację i przebudowę wybranych serii wagonów platform, obecnie mniej użytkowanych, na wagony samowyładowcze (serii Fa) oczekiwane przez klientów, bądź niektórych wagonów krytych (serii Gbs) na wagony z przesuwnymi ścianami bocznymi, ułatwiającymi klientom sprawne wykonanie czynności za- i wyładunkowych (serii Hb). Zapewnienie odpowiedniego taboru trakcyjnego i przewozowego dostosowanego do potrzeb rynku transportowego, jak i do wymagań technicznych, zwłaszcza w zakresie interoperacyjności, stanowi istotny warunek działalności PKP CARGO na europejskim rynku usług przewozowych.
W trakcie obrad zostały omówione również zamierzenia inwestycyjne spółki PKP PLK oraz przedsięwzięcia dla poprawy stanu infrastruktury przewidziane na określonych liniach kolejowych. Przedstawiono też zasady udostępniania infrastruktury kolejowej w okresie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2007/2008 wraz ze zmianami w regulaminie i ich cenniku oraz sposób ustalania stawek jednostkowych opłaty podstawowej i funkcję opłaty rezerwacyjnej.
Podczas obrad wystąpili m.in. przedstawiciele operatorów intermodalnych – klienci PKP CARGO, w tym:
- Międzynarodowego Towarzystwa Intercontainer-Interfrigo (ICF), prezentując możliwości przewozowe ładunków w II paneuropejskim korytarzu transportowym i dalej lądowym mostem transsyberyjskim na Daleki Wschód i w kierunku odwrotnym;
- spółki Polzug Intermodal, wskazując na kierunki rozwijających się przewozów euroazjatyckich oraz lokalizację terminali zagranicznych sprzyjającą sprawnej realizacji dostaw ładunków;
- firmy Spedycja Polska Spedcont, prezentując rosnące przeładunki kontenerów wielkich w polskich portach morskich oraz zwiększający się udział transportu kolejowego w ich odwozie na odległe zaplecza gospodarcze tych portów, krajowe i zagraniczne, jak i szczegółowe uwarunkowania organizacyjno-prawne i inwestycyjne dalszego rozwoju tych przewozów w Polsce.
W obradach Forum uczestniczyło ponad 100 osób, w tym przedstawiciele kluczowych klientów, m.in. z branży węglowej, koksowniczej, hutniczej, przetwórstwa ropy naftowej, a także spedytorów polskich i zagranicznych oraz przewoźników kolejowych z krajów sąsiedzkich. Zorganizowanie Forum Klientów PKP CARGO wskazuje, iż największy towarowy przewoźnik kolejowy w coraz szerszym zakresie zauważa potrzebę komunikacji ze swymi klientami, co dobrze rokuje wszystkim zainteresowanym realizacją towarowych przewozów kolejowych w kraju.

* Fot. PKP SA.