Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego: Coraz bezpieczniejsze przewozy materiałów niebezpiecznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-03-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Forum Bezpieczeństwa Kolejowego: Coraz bezpieczniejsze przewozy materiałów niebezpiecznych
fot. Grupa Azoty
Przepisy dotyczące przewozu koleją materiałów niebezpiecznych stale ewoluują w kierunku minimalizowania ryzyka – stwierdził podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego prezes Stowarzyszenia Doradców ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych Koleją Krzysztof Irmiński. Zwiększa się liczba zaliczanych do tej kategorii rodzajów ładunków, zaostrzane są wymogi co do parametrów wagonów. Drugą stronę medalu stanowi jednak wzrost kosztów ponoszonych przez przewoźników i spedytorów.

Referat na temat konsekwencji zmian regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) był wprowadzeniem do debaty o roli odgrywanej w tym sektorze transportu towarów przez kolej. Jak przypomniał prelegent, pierwsza konwencja o kolejowych przewozach międzynarodowych została zawarta w Bernie już w 1882 r. Jedną z jej części były przepisy o przewozie właśnie materiałów niebezpiecznych (np. ciekłych kwasów mineralnych). W Polsce pierwsza taka regulacja weszła w życie 1 marca 1920 r. – W Przepisach Przewozowych obowiązujących na Kolejach Polskich” wyróżniono tylko 6 grup towarów niebezpiecznych – poinformował Irmiński. W dwa lata później Polska ratyfikowała wspomnianą konwencję berneńską. Pierwsze wydanie opracowanego w 1952 r. regulaminu RID ukazało się w Polsce w 1959 r. Ustawa wprowadzająca przepisy RID do polskiego porządku prawnego została jednak przyjęta dopiero w roku 2009. Wkrótce uzupełniły ją rozporządzenia wykonawcze.

– Dziś przepisy RID liczą ok. 1100 stron. Zdefiniowano w nich ok. 3500 rodzajów towarów niebezpiecznych – kontynuował prezes. Międzynarodowy regulamin jest modyfikowany co dwa lata (w latach nieparzystych). – Zmiany te wpływają na poprawę bezpieczeństwa, ale generują też koszty i wysiłek organizacyjny – zaznaczył prezes. Przykładem takiej decyzji było zaliczenie do towarów niebezpiecznych oleju opałowego, które pociągnęło za sobą wprowadzenie częstszych badań wagonów i podwyższenie wymagań technicznych.

Do ważnych innowacji należało, na przykład, wprowadzenie stanowiska doradcy ds. przewozu materiałów niebezpiecznych w przedsiębiorstwie. Jego zadaniem było zaproponowanie najtańszego i najbardziej efektywnego sposób zapakowania danego transportu. Przyspieszeniu uległ też obieg wagonów. Doradca musi regularnie uzupełniać wiedzę, a co 5 lat przechodzi egzaminy, by odnowić uprawnienia.

– Innym kamieniem milowym było opracowanie instrukcji dla maszynistów. Opisano w niej procedury postępowania w razie awarii oraz innych zagrożeń – dodał Irmiński. Po ataku terrorystycznym na World Trade Center w 2001 r. wprowadzono natomiast pojęcie „towaru niebezpiecznego wysokiego ryzyka” (czyli ładunków, które wbrew przeznaczeniu mogą być wykorzystane do produkcji materiałów wybuchowych), ustalono zasady jego wyznaczania i ochrony przed dostępem osób niepowołanych.

W 2019 r. w regulaminie zdefiniowano rolę nowego uczestnika – spedytora, zajmującego się nadawaniem ładunku do przewozu. Również on musi mieć profesjonalnego doradcę. – Chodziło o wyeliminowanie błędów, które musiałyby potem być korygowane na oddalonych stacjach lub w terminalach – uzasadnił Irmiński. Zlikwidowano też możliwość przewozu niektórych ładunków zawierających materiały niebezpieczne (takich jak np. transformatory z olejem transformatorowym) z pominięciem przepisów RID.

Duże znaczenie ma konstrukcja i wyposażenie taboru do przewozu niebezpiecznych substancji oraz dbałość o jego stan. W konwencji wprowadzono obowiązek nanoszenia kodu cysterny i daty następnego badania oraz jego rodzaju. Pozwala to także określić, czy dany wagon jest przystosowany do przewozu konkretnego ładunku. Wprowadzono wagony o konstrukcji pochłaniającej energię (plastyczne odkształcanie elementów). Osłony dennic zbiorników zapobiegają przedziurawieniu. Obecnie panuje tendencja do budowania jak najlżejszych cystern o jak największej pojemności. Wagony są ponadto wyposażane w czujniki wykolejenia: dwa takie urządzenia pozwalają wykryć wykolejenie i zatrzymać pociąg poprzez hamowanie nagłe na długo przed reakcją maszynisty.

– Zmiany mają na ogół pozytywny wpływ na przewozy, choć bywają uciążliwe. Są akceptowane przez uczestników, a te, które okazują się nietrafione, są korygowane w kolejnej edycji – podsumował Irmiński. Jak dodał, zmian wymaga po 11 latach od uchwalenia również polska ustawa wraz z rozporządzeniami.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IV Pakiet Kolejowy – większe kompetencje organów europejskich

Prawo i polityka

IV Pakiet Kolejowy – nowe ułatwienia i obowiązki

Prawo i polityka

 KDP w Polsce to nowe wyzwania

Prawo i polityka

KDP w Polsce to nowe wyzwania

Roman Czubiński 15 marca 2020

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego: Głos w sprawie bezpieczeństwa CPK

Prawo i polityka

Przewóz materiałów niebezpiecznych – potrzeba zmian prawnych

Prawo i polityka

Zobacz również:

IV Pakiet Kolejowy – większe kompetencje organów europejskich

Prawo i polityka

IV Pakiet Kolejowy – nowe ułatwienia i obowiązki

Prawo i polityka

 KDP w Polsce to nowe wyzwania

Prawo i polityka

KDP w Polsce to nowe wyzwania

Roman Czubiński 15 marca 2020

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego: Głos w sprawie bezpieczeństwa CPK

Prawo i polityka

Przewóz materiałów niebezpiecznych – potrzeba zmian prawnych

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5